Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1222 ggr
Elorion
0

Sopbilen kommer!

Nu när det kanske snaaart skall börja bli vår igen står jag i startgroparna att springa efter områdets sopbil, ni vet en sån som sopar upp allt grus från gatan. De har nämligen underbara stålborst som man kan göra de bästa slingor av! Och ibland släpper dessa från maskinen, bara att hamstra! Ett TIPS!

Vavrakeramik
0

Jag har hamstrat sådana tidigare men kom fram till att det var enklare att köpa färdiga slingor. Min fråga är dock om sopbilsslingorna håller längre?? I så fall hur surrar du fast dem på skaftet?

Keraleij
0

Jag använder stråna som specialverktyg när jag tillverkar lergökar. Hade tur härom året och hittade ett helt knippe som hade lossnat!

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

ika
0

Tänk om gubbarna som kör sopbilen visste hur vi kutar efter…"fniss"

LenaR
0

#1 Antingen köper man en bra klämma (fan, fan, jag vet inte vad klämmorna kallas på riktigt!!) eller så surrar man fast slingorna med tjärad märling. Att använda märling är snyggare förstås, men hur man gör det kan jag inte förklara tyvärr, det skulle jag behöva visa. Du kanske känner någon som är bra på knopar?

Och sopbilsslinor håller tydligen hur länge som helst. De är ju breda jämfört med vanliga köpeslingor, så det finns mycket att slipa på!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

avalon
0

slangklämma har jag använt

ika
0

Det går också bra med en bit rensband… det där som man använder för att rensa avlopp med. Det märks inte så mycket om man tar en bit för man använder i alla fall aldrig hela längden. Jag har tidigare surrat och liksom knutit för varje varv… men det där med slangklämma verkar mycket enklare!

Elorion
0

Jag måste prova det där med slangklämmorna. Det är lite pyssligt att få fast sopbilsslingan. KUL!:)

Keraleij
0

Jag har provat att fästa hemgjorda slingor med slangklämma, men tyckte att fästskruven blev i vägen. Fäste istället med små skruv och lindade med ståltråd som på "köpeslingor". Har dock aldrig testat använda sopbilsstrån som slingor, men det verkar vara en bra idé.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Godsagare
0

Om man har massor av tid och är lite händig kan man kapa rundstav i lagom längd, gärna i björk då det är ett hårt träslag.

Sen kan du borra små hål i denna där du trär i koppartråd och lindar runt slingan. Kolla lite hur köpeslingor ser ut och gör nåt snarlikt.

Koppartråd finns i kablar, t.ex fk-kabel. Ett gäng smala koppartrådar att använda sig av. Koppar rostar inte och är bra att använda. 

Kul är det att göra verktyg själv!