Hål i tekannelock?
Min verkstadskompis och jag har funderat över hur det kommer sig att det är/skall vara ett litet hål i tekannelocken? Vad fyller det för funktion? Har sett tekannor där det inte finns något hål i locket. Har själv två stycken köpta där en av dem har hål men inte den andra.
Meningen är väl att strålen ska rinna bättre när du har ett hål. Som när man häller något flytande ur en plastpåse och gör ett hål i andra änden för att få in luft. Då brukar det rinna mycket lättare. Märker du själv någon skillnad när du häller ur kannorna?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Locken brukar väl inte sitta SÅ tight att inte lite luft kan komma in??

Den ena kannan är stor och den andra är liten och jag märker ingen skillnad då jag häller. Vi var inne på att det dels hade med strålen och själva hällningen att göra dels med att det skulle bildas något slags baksug så att locket så att säga sugs fast men precis som rolnor påpekar är det ju inte så tätt att inte luft skulle kunna leta sig in. Kan det spela roll hur pipen sitter om det finns hål eller inte?
Jag måste göra hål i mina lock för det blir ett undertryck i kannan då locken är exakt..det rinner den inte i ett jämt flöde utan hålet!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Som Ulla och abbis säger - gör man lock som passar måste det finnas ett hål som tar in luft. Vattenångan gör ju att locken verkligen kan suga fast. Och då häller kannan inte bra!
Det är klart, är pipen kort och vid fungerar det väl ändå? Du kan inte fota kannorna, Doriz, så man får se konstruktionen? 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Det är köpta kannor som går att se i vilken tebutik som helst. Kanske inte så intressanta … Min vän gör tekannor och det var utifrån det vi hade en dialog för hon missade att göra hål i ett lock och då funderade vi på varför man egentligen skulle ha det och så började vi kika runt och såg att det var fanns med och utan.
#4 #5 Ja då gör ni bra lock!!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.