Porslinsfärg
Hej! Är det någon som har använt porslinsfärger i en tredje bränning? Jag är på jakt efter en jul-tomte-röd färg till mina stengodstomtar. Skulle vara tacksam för förslag på färg och bränning och var jag får tag e det, om godset glaseras med transperant först:::::
Iasos
Hej!
De stora leverantörerna säljer porslinsfärger som du kan använda på det sätt du beskriver. Länkar finns på vår länksida.
Numera finns det ju också glas- och porslinsfärger för hobbybruk som härdas i vanlig ugn (150 grader). Visst borde man kunna använda såna färger på en porslinstomte. De finns på många ställen bl a Panduro.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Använder röd färgkropp ..blir riktigt tomterött
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

# 2 Röd färgkropp….. Var köper du din och hur blandar du och vilken temp kör du på?
Finns hos alla grossister.Fråga där du köper den hur du ska blanda till den leran du använder så får du nog bästa svaret!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag har kört porslinsfärger på andra bränning i rakun de röda och rosa blir så fina…

Jag har provat med :
Glass & Porcelain Marker. ser ut som er vanlig "tushpenna". Lätt att använda.
Vidare en burk med färg att pensla på, märke:pebeo/vitrea
Båda finns i hoppyaffären bränns i vanlig hushållsugn på 160 grader i ca 40 min.
Kan rekomendera båda!
#5 Klarar porslinsfärgerna att utsättas för så kraftig temperaturchock?
#1 Testade röd porslinsfärg som härdas i 150° i vanlig ugn, helt ok iallafall till tomtar
Har gjort några som jag glaserat med vit crack-glasyr och rakubränt som vanligt.
Penslade sedan på den röda färgen på luvorna och brände i vanlig ugn. Den var lite transparent så krackeleringarna lyser igenom, vilket blev riktigt fint.

#10 Läcker röd färg!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jo jag har användt porcelinsfärger en del. Men till tomtar kan du också använda vanlig målarfärg. Det kanske inte känns så äkta, men det hållar till tomtar.
God jul
Helle
Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

Om man använder porslinsfärger till bruksgods, hur håller det om man diskar det? Jag har gjort några guldbränningar men aldrig på bruksgods. Någon som har erfarenhet av hållfastheten i diskmaskin?
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Jag målade för några år sedan billiga vinglas med 150° -färg bara för att testa. De blev riktigt trevliga och har diskats om och om igen i diskmaskin. De flesta glasen har gått sönder men dekoren har hållit.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Oj då, då måste ju en 800° bränning hålla ännu bättre??
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.