Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 7912 ggr
Iasos
0

Porslinsfärg

Hej! Är det någon som har använt porslinsfärger i en tredje bränning? Jag är på jakt efter en jul-tomte-röd färg till mina stengodstomtar. Skulle vara tacksam för förslag på färg och bränning och var jag får tag e det, om godset glaseras med transperant först:::::

Iasos

Ulla
0

Hej!

De stora leverantörerna säljer porslinsfärger som du kan använda på det sätt du beskriver. Länkar finns på vår länksida.

Numera finns det ju också glas- och porslinsfärger för hobbybruk som härdas i vanlig ugn (150 grader). Visst borde man kunna använda såna färger på en porslinstomte. De finns på många ställen bl a Panduro.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

abbis
0

Använder röd färgkropp ..blir riktigt tomterött

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lia1
0

# 2 Röd färgkropp….. Var köper du din och hur blandar du och vilken temp kör du på?

abbis
0

Finns hos alla grossister.Fråga där du köper den hur du ska blanda till den leran du använder så får du nog bästa svaret!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Rozzy
0

Jag har kört porslinsfärger på andra bränning i rakun de röda och rosa blir så fina…

mallezeilon
0

Jag har provat med :

Glass & Porcelain Marker. ser ut som er vanlig "tushpenna". Lätt att använda.

Vidare en burk med färg att pensla på, märke:pebeo/vitrea

Båda finns i hoppyaffären bränns i vanlig hushållsugn på 160 grader i ca 40 min.

Kan rekomendera båda!

Wabisabi
0

#5 Klarar porslinsfärgerna att utsättas för så kraftig temperaturchock?

Ulla
0

En rakubränning går ju inte så högt, så det borde fungera. jag har bränt dekaler i Raku och det går också bra.

_
_

Wabisabi
0

#1 Testade röd porslinsfärg som härdas i 150° i vanlig ugn, helt ok iallafall till tomtarGlad Har gjort några som jag glaserat med vit crack-glasyr och rakubränt som vanligt.

Penslade sedan på den röda färgen på luvorna och brände i vanlig ugn. Den var lite transparent så krackeleringarna lyser igenom, vilket blev riktigt fint.

ijonsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här rött blir det med mörkröd + lysröd färgkropp i transp.glasyr. 1252 graders bränning.

LenaR
0

#10 Läcker röd färg!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

hellekobbernagel
0

Jo jag har användt porcelinsfärger en del. Men till tomtar kan du också använda vanlig målarfärg. Det kanske inte känns så äkta, men det hållar till tomtar.

God jul

Helle

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

Ulle
1

Om man använder porslinsfärger till bruksgods, hur håller det om man diskar det? Jag har gjort några guldbränningar men aldrig på bruksgods. Någon som har erfarenhet av hållfastheten i diskmaskin?

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulla
0

Jag målade för några år sedan billiga vinglas med 150° -färg bara för att testa. De blev riktigt trevliga och har diskats om och om igen i diskmaskin. De flesta glasen har gått sönder men dekoren har hållit.

_
_

Ulle
0

Oj då, då måste ju en 800° bränning hålla ännu bättre??

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.