Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1348 ggr
Ulla
0

Rätt arbetsställning?

Man får ju då och då förmaningar om hur man ska  undvika arbetsskador; sitta rätt, lyfta rätt, datorn på rätt höjd, tangentbordet rätt utformat osv.

Hur ska man sitta för att undvika belastningsskador när man drejar? Högt, lågt, nära, långt ifrån drejskivan? Kanske tom stående? Finns det några allmänna råd, eller gör var och en på sitt eget sätt?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ingvar
0

Hej Ulla. Håller med dig om att det är tungt för kroppen att sitta en hel dag och dreja. Fick diskbråck för ett par år sedan och efter operationen fick jag utprovat en höj och sänkbar stol som verkligen är bra. Den gör att jag sitter rakt i ryggen och avlastar kroppen. Det finns enn doktorsavhandling i form av ett kompendium med inriktning på keramikers arbetsskador som är riktigt bra. Har varit på VM i drejning i Italien och där sitter man inte som vi här, rätt framför drejskivan utan till höger om, vilket innebär att du inte behöver böja dig framåt för att se formen, vilket avlastar rygg och nacke.

Mvh. Ingvar

Ulla
0

Dom sitter till höger om drejskivan? Jag har svårt att föreställa mej det. Ser deras drejskivor likadana ut? I morgon måste jag testa hur det går att dreja så.

Mvh
Ulla

_
_

ingvar
0

Ja dom ser likadana ut och jag har träffat en krukmakare från Järvsö som arbetar på det sättet för att spara ryggen. Har man plats är det ju bara att flytta stolen.

Ingvar

Ulla
0

Nu har jag prövat på att sitta till höger om drejskivan. Jag  kanske inte satt så som du menade, men det jag testade fungerade faktiskt riktigt bra för mej. Jag tror att det passar mig bättre än att sitta mitt framför.Glad

_
_