Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 5587 ggr
alliz
0

Elementbyte

Vår ugn börjar bli gammal och jag tror elementen behöver bytas. Det verkar som värmen är ojämn, gods spricker.

Är det ngn som känner till någon som skulle kunna göra en bedömning och ev Byta element ?

Bra och billigt.

Hälsningar Alliz

Ulla
0

Var i landet finns du? Kan vara bra att veta för den som tipsar.Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

alliz
0

Oj, Stockholm.

Tack

/AL

p.s Vad är det för skillnad på Gud och en Stockholmare ?

Svar : Gud vet att han inte är Stockholmare.

:-))

[rolnor]
0

Hi, Hi…

Finns en gubbe hos Cebex, vi pratade om honom för ett tag sen, har glömt igen vad han heter, han är jätteduktig.

alliz
0

och jättedyr ?

LenaR
0

Lars-Göran är riktigt duktig, och prisvärd, inte billig…  Tyst

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

alliz
0

och hur mycket kan det handla om  ?

Någon sa att man kan köpa en beg. ugn för samma kostnad ?

LenaR
0

Jag är verkligen inte insatt i ugnspriser och allt, men om du kan köpa en begangnad ugn till samma pris är det kanske för att den behöver renoveras?

Lars-Göran är kunnig, och dessutom trevlig att ha tt göra med. Han är inte billig, men han är verkligen prisvärd.

Hantverk kostar? Glad

Doriz
0

Vi har en ugn på 150 - 200 liter och då vi bytte element för några år sedan kostade det någonstans mellan 4000 - 5000 kr vill jag minnas. Då ingick allt jobb och elementen som vi har i botten, på sidorna och i dörren.

alliz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis så är vårt uppdrag !

Var bor den personen - namn och telefonnummer ?

LenaR
0

Det var säkert Lars-Göran. Du når honom via Cebex!

utbildadkeramiker
2

Det är enkelt att byta dem själv, så slipper du arbetskostnad. Beställ element till den ugnen du har och byt dem slinga för slinga, så ser du hela tiden hur den gamla satt. Ta ev foto innan så kan du dubbelkolla med dem. Var noga med att "dra åt" slingorna på baksidan och klipp av de utstickande resterna på baksidan så de inte stöter i bakstycket som förmodligen är av plåt. Du kan säkert också få lite telefonrådgivning hos den leverantör du köper slingorna av. Lycka till.

[rolnor]
0

Kul att vira egna också, kräver lite teknik och att man är två (min erfarenhet), sen såklart att man hittar ett rör eller en stång med rätt diameter.

Iasos
0

Var köper man nya element till ugnen. Är det Cebex bara som säljer dom??

Tror att mina har pajat ugnen stod på F1 vid glasyrbränningen, den kom endast upp till 1219 grader. Är endast 3 år sen jag bytte element tycker att dom skulle vara längre. har endast en liten ugn bränner ca 6 ggr / år. Har haft en elkille från Hörby som bytte dom för.

Är osäker på att byta själv…

[rolnor]
0

6ggr/år?? Då borde inte elementen vara problemet? Eller tänker jag fel??

Iasos
0

Rolnor!!

Jag har också tänkt detta så det kanske är något annat fel? Vid 1219 grader ställde den sig på F1 och den var ställd till 1250 grader. Jag hade käglor inne och nr 7 1239 grader hade böjt sig fint Nr 8 hade tyvärr ramlat och slagit av toppen. Typiskt!!

Bränningskurvan var kanske fel;;;; 180 minuter till 600 grader 60 minuter till 1250 grader????

[rolnor]
0

Låter skumt, så snabbt hinner inte ugnen med att gå upp till 1250??? Förstår inte hur din automatik funkar, jag ställer min på 200grader/timme upp till 650, sen full effekt till 1300.

bosse-cebex-gbg
0

Det är inte så konstigt….ugnen orkade alltså till 1219°C, sedan slutade temperaturen att stiga. Automatiken signalerar med "F1" att "inget mer kommer att hända", och avbryter bränningen. Eftersom ugnen kämpat ett tag för att komma till 1219°C, resulterar det i så mycket värmearbete att kägla 7 böjer sig (och kanske 8 och 9 också, om de hade varit med…).

Så långt är beteendet normalt. Automatiken har gjort sitt jobb och talat om (F1) att energin inte räcker till.  Frågan är bara vad som får ugnen att inte orka högre…??

Det kan vara (nämnt i lämplig kontrollordning):

1. En propp som gått

2. Ett element som bränt av inne i ugnen.

3. Ett element som bränt av utanför ugnen (på baksidan)

4. Kontaktorn defekt ("tappar" en fas)

5. En kabel avbränd i väggkontakten/stickproppen.

6. Hela, men allmänt "trötta" element.

7. Spänningsfall på elnätet. (inte så ovanligt så här års)

8. En kombination av 6 & 7. (inte heller så ovanligt)  

Någonstans från 1 till 8 finns svaret…..(men kolla i rätt ordning..)

Glad

[rolnor]
0

bosse, tycker inte du att kurvan verka vara för brant? Ingen ugn klarar att bränna så snabbt (utom möjligen något av mina hembyggen kanske..)

bosse-cebex-gbg
0

Oavsett vilken tid man anger i det "andra" segmentet upp till topptemperatur, klarar ugnen bara av att göra det utifrån sina egna förutsättningar. Ligger där en orimligt snabb tid som ugnen inte klarar, blir den oftast ignorerad (men i vissa fall kan automatiken bli litet "förvirrad…)

Så vill man ha "full fart", är det alltid bäst att verkligen ange "full fart" i programmet. På vissa automatiker gör man det genom att ange "00:00" som tid (Naber, Hermes m.fl.), medan man hos andra (Bentrup m.fl.) lägger "9999", eller "skip"… hos TC-323 anger man "full fart" genom att ange 00:01. Tyvärr är detta inte alltid angivit på ett tydligt sätt i bruksanvisningarna.  

Vid brist på energi, dvs temperaturen stiger för långsamt eller helt slutar att stiga, signalerar automatiken detta genom att (oftast) visa koden F1, och bränningen avbryts. Då får man kolla punkterna 1-8 som jag visade här ovanför…. 

Glad

Iasos
0

Tack snälla för alla svar jag har inte hunnit titta på vad det var som gick snett  har bränt lergodsglasyr 1030 grader och det har gått bra.

Jag återkommer när jag har kollat.

God Jul Iasos