Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3354 ggr
Monarchy
0

Tips på lera

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Funderar starkt att studera till Industridesigner och funderar att köpa egen lera och exprimentera.

Göra diverse egen designade föremål.

Ungefär som denna youtube film, fast inte lika high tech!

artistica.nu

hittade jag "Super Sculpey FIRM" tycker den borde vara riktigt bra men hur dyr är lera igentligen? 500g är väl inte speciellt mycket? Det är ju mycket svårare att göra skulturer små.

Tips på andra leror, bättre?  billigaste stället att köpa?

Det jag tycker känns riktigt svårt är symmetri, att få båda sidorna att se lika dana ut.

Monarchy
0

putt

LenaR
0

Du vill ha någon lera som du inte behöver bränna, är det så? Det är nog inte så många som använder sån här tyvärr. Men 500gram vanlig lera räcker till en tillbringare på 4-5 dl - det kanske ger någon uppfattning om hur mycket det är!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Månvind
0

Hej, många proffsindustridesigners och masktillverkare jobbar nog i sculpey eller annan modell-lera som är baserad på plast med tillsatta mjukgörare. Men det är ett dyrt material och det är väldigt vanligt att arbetet görs i vanlig lera och att den sen görs form på. Själva skulpterandet är egentligen ingen skillnad (förutom bränningen) så är du nybörjare rekommenderar jag starkt att du börjar med vanlig lera vilket de flesta gör. Ring en keramikleverantör ex Cerama, Cebex, Seemann, Lars Tärn och fråga vilken lera som skulle passa bäst för det du vill göra. Valet av lera beror mycket på storlek och detaljrikedom. 10 kg kostar runt hundralappen. Bor du i Stockholm kan Seemann eller kanske någon fritidsgård hjälpa dig med bränningen. Lycka till!

Monarchy
0

aa sant kanske bäst att börja med en vanlig lera som är mycket billigare att exprimentera med! ska fundera lite hur jag ska göra:)

sculpey lufttorkas den?

Månvind
0

Tror att de flesta polymera lerorna härdas i vanlig hushållsugn.

Vill tillägga att även om de är fantastiska att jobba med - så var lite skeptisk. De uppges av tillverkarna att de är giftfria, men som sagt, de är baserade på plast (olja) med tillsatta mjukgörare - ftalater. Ftalater är generellt väldigt omdiskuterade och många är hälsovådliga. Helt klart är ändå att de gaser som bildas om leran överbränns är väldigt giftiga. Bara som en tanke…

[rolnor]
0

Låter kul hursomhels, vill gärna se dina saker i framtiden!

Månvind
0

Ja, trist av mig kanske att sätta upp varningsfingret så här. Att skulptera och modellera är ju fantastikst roligt, och jag vill gärna också se dina saker i framtiden.

När det gäller symmetri, så tycker jag själv att en kavalett är till stor hjälp eller iallafall underlättar.

Känner du till Formakademin i Lidköping? de har en 2-årig linje för design och prototypmodellering.

Ulla
0

När jag gick glasyrkursen i Lidköping så var jag nere och tittade på när några höll på att göra en bilprototyp i ngn slags lera. Bilen var i naturlig storlek och jag har för mig att den var en beställning från en tillverkare? I vilket fall så var det kul att se ett annat sätt att arbeta med lera.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_