avslutningar
Jag tycker det är en viktig detalj hur man avslutar en drejad form, det påverkar intrycket hos krukan väldigt mycket. Jag vet ett populärt sätt då man använder en liten bit sämskskinn och rundar kanten med (i nåt nummer av Ceramics Monthly var det ett tips att det går lika bra med en gummibit från en ballong, man slipper då stanken från ruttnande sämskskinn). Jag brukar använda fingrarna, ibland vill jag ha en riktigt tjock kant som ger ett gediget intryck som den här bilden visar (en ganska stor skål), samtidigt så har jag gjort kanten lite "vass" vid sidorna, oxblodsglasyr brukar bli vit på sådana vassa ställen och det blir en markerad, tjock kant;

Det är viktigt att ge kanten extra uppmärksamhet. Den sätter verkligen en stor del av karraktären på föremålet. Jag gillar att använda bara fingrarna, och jag gillar när kanten är jämn och platt så som den första bilden. Jag tummar mest, men även där, eller kanske ännu mer är det viktigt med en bra kant. Det finns absolut ingen patentkant, utan olika föremål liksom vill h olika kant.
Ja, kanten är onekligen en avgörande detalj för helhet och slutresultat. Jag använder sämskskinn framförallt på muggar. Tycker det blir "mjukare" och mer drickvänligt. På större föremål blir det gärna bara fingrarna. Ballong låter bra - måste testa det!

Vanlig mjuk plastfilm eller vad nu sådant där heter som man stoppar in överbliven mat i.
Vackert!
Wabisabi, f**en vad du maskerar snyggt. Har du några särskilda knep att dela med dej av?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#8 Instämmer, förbannat snyggt!!

#6 Favoritavslutning så platt och med kontrasfärg.
Riktigt snyggt! Både avslut och mask!
Tack för alla snälla kommentarer
#8 Har tyvärr inga särskilda knep utan använder mig av maskeringstejp eller avdragsvax, vilket förmodligen är det vanligaste. Här har jag använt maskeringstejp.
Tror inte att det kan ha någon betydelse men det ända jag kan komma på är att jag doppar inte utan sprutglaserar. Vet inte om det kan göra någon skillnad när man avlägsnar tejpen, har aldrig doppat något som varit maskerat.
#12 Jag maskerar sällan, men mina elever gör det ibland. Och det går att få skarpa linjer även om man doppar eller häller på glasyr.
Min förundran gäller snarast precisionen i dina maskeringar. Men jag antar att man lär sej det som allt annat - genom att göra det x antal gånger!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Ja det är sån precision att det nästan ser masstillverkat ut (komplimang).
Några bra tips kan jag väl dela med mig
Att få sitta i lugn och ro och endast ha radion eller bra musik som sällskap, inte känna någon stress utan det måste få ta den tid det tar. Det är ju inte alltid man har den tiden men då kanske man inte skall göra det just den da´n
#13 Helt rätt, man lär sig med tiden!
Instämmer med föregående talare - jättesnyggt Wabisabi!
Snyggt!
Är det en mörk lera eller är de behandlade med nån typ av oxid först?
Superläcker och jag blir sugen att testa att sitta med lugn musik i öronen, en tejprulle och kniv… (Vilket jag antar att du tar hjälp av?)
Länge sen jag satt och fnulade med pillerjobb… ;-)

Håller med tidigare talare! Verkligen jättesnyggt Wabisabi!!!
Tack igen!!
#17 Jag använder en gulbrännande lera, alltså ingen oxid. Det är precis som att glasyren avger ? som gör att skärven blir lite mörkare, själv kallar jag det att man får s k "svettränder"
i positiv bemärkelse
Helt rätt det är tejp och kniv som gäller!
utan det måste synas att man har bestämt hur formen skall se ut hela vägen. Fast det finns ju många slut. Här kommer två olika varianter från mig.