Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 5568 ggr
Projekt-Aessja
0

Eldfast isolering

Jag är medveten om att detta inte har allt för mycket med keramik att göra. Men jag skulle vilja ha hjälp med vad man kan ha för isolering i en ässja.

Jag har nämligen ett projektarbete i skolan där jag har valt att modifiera en ässja. Såg när ja sökte på google att ni verkade kunna era grejjor här.

Ässjan kommer vara till för smide av järnskor till hästar, så nåt som klarar 1500 grader skulle inte sitta fel.

Vi har isolering från den gamla ässjan, men behöver nåt att komplitera med när formen ändras.  Det som var innan är vitt, fnasigt och kan vart någon sorts massa från början.

pluppan
0

läs denna tråd, kanske kan det var nåt

http://keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=29f1249a-b591-4f7b-a3b5-c7baee38ea12

prova att söka det finns mer att läsa om keramiskt fiber/ull lite här och där i gamla trådar, bla hur den ska hanteras.

LarsT
0

Jag tror knappast att det var fiber i en ässja. Snarare en eldfast gjutmassa, isolerande eller inte, det kan inte ha så stor betydelse i en ässja mer än att isolera bort värmen från metallen om det är en fältässja. Har själv använt "vanlig" ickeisolerande men visst kan man ha en porösare också. Det blir kortare livslängd ju bättre isolering du vill ha oavsett material.