Kavla
Har mest drejat som keramiker men nu börjat lite med kavling. Svårt att få det jämntjockt, har nån nåt tips??
Det är kul att kavla! Ta först och skär av leran och dunka ner den så den är hjälpligt platt.Så sparar man ju lite jobb med kaveln. Kavla lite vanligt först med duk mellan så det inte fastnar lera på kaveln. Gamla lakan funkar bra. Ta två tunna trälister och lägg ut dom på var sin sida och kavla ovanpå duken med leran och listerna emellan. Du får perfekt tjocklek tack vara listerna. Du kan köpa i trähandeln flera olika storlekar på tunna lister så kan du variera tjockleken på det du kavlar.

Jag använder också lister. 6 mm och 4 mm har jag beroende på vad jag ska göra. Jag hoppat över det där med tyget. Tycker bara det fastnar. Däremot har jag köpt en finflisig (eller vad man ska kalle det) spånskiva med slät yta som är lika stor som bordet och skruvat past den. Från början hade jag tvingar för att kunna ta bort den men nu sitter den där permandet. Den suger fukt så leran fastnar inte och får bra konsistens när man ska forma.

Vet nån var man kan hitta en kavel som är bredare en än vanlig "bakkavel"? Ung 40 cm bred?

Hos Lars Tärn hittar du en kavel som är 70 cm. Köpte en av honom. Den funkar utmärkt.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Cerama http://www.cerama.nu/ har två olika kavlar. Kaveln är gjord i bokträ och är bullagrad.Längd 43 cm. Jättelerkavel med nylonvals och handtag av bok. Valsens bredd 43 cm.Längd 72 cm.
Varför inte använda järnrör eller kvastskaft?

Tjock rundstav som du sågar till i lagom längd är kanonbra! Köper du på byggvaruhus.
Är inte den tjockaste rundstaven för klen? tycker man får trycka på rätt bra!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Nej, jag tycker det går rätt bra. Den jag använder är ca 4 - 5 cm i diameter, det kanske inte kallas rundstav, men tillsågad är den, och köpt på byggvaruhuset.
Jaha den va så pass tjock….
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tack för alla tips. Jag fixade ett plaströr som är ung. 10 cm i diam o 50 cm långt (avloppsrör, tror jag) som jag kavlar med och har skaffat lister och det verkar funka, har inte hunnit prova så mycket, men det går nog..

smart med ett tjockt plaströr, det skall jag testa. Verkar dock lite svettigt att fylla det med betong, blir lite väl mycket styrketräning då känns det som.

Det är så himla ryggbefriande med ett kavelbord, men innan jag hade det brukade jag kasta ut leran till en platta först. Man kan kasta ut riktigt stora flak om man som EvaMM har en bromsande spånplatta som yta. Kastar man snett ner mot bordet, växelvis vänder på leran i olika riktningar så kan man förhållandevis lätt få ut ett sjok av tio kg i taget. Då är det bara sista touchen som behövs med kaveln.
Ska man kavla riktigt, riktigt tunt kan man använda det slags tyg som stretchar lika mycket åt alla riktningar. Påminner om nylonstrumpor men är tjockare. Vet inte vad det används till, men jag hittade det i en vanlig tygaffär. Då blir det ung. som att kavla med smör under leran, den glider ut mycket lättare än om man har ett sugande, hårt underlag. Blir också lättare att få upp leran. Nu menar jag alltså om man är ute efter nästan papperstunna skivor. För det allra mesta är spånplatta det perfekta underlaget.

Har provat mitt "rör" nu, förstår inte varför man ska fylla det med cement?? Det funkar bra som det är. Har fixat lister men fick tipset att ha lister i plast i stället för trä, det slår sig inte. Ska prova det också.

Kanske ändå bra me en tyngre kavel. Måste nog testa det.
Jag fyllde en gång ett stort gjutrör i papp och fyllde det med gips och tog bort pappen efter det torkat och den kaveln funkade utmärkt. Det gick åt mycket mer än man någonsin kunde tro att fylla pappröret vilket var en överraskning så om ni ska fylla det är det en god idé att beräkna volymen först så slipper man panikfylla upp gång på gång. Försök hitta någon sätt att fästa kaveln när den inte används att kavla med, för en minst 15 kg kavel som trillar ner på foten är ingen höjdare direktkan jag gå i god för…Sedan köpte jag mitt älskade kavlingsbord…

jag kavlar aldrig utan kastar ut leran!! Det funkar bra.. Lite som om man kastade diskus på bordet *L*

Jag tycker det är jättesvårt och jobbigt att kavla. Ska man inte göra jättestora grejer är det ju mycket enklare att bara skiva leran med hjälp av två lister i lagom tjocklek och en skärtråd. Tror det blir stabilare också och inte slår sig så lätt? Och så kan det bli fina mönster av tråden.