Matskålar...
Jag fick ett tips på en sak som kanske kunde vara skoj att tillverka i keramik; något till de vi tycker allra mest om; matskålar för våra husdjur…
Hur skulle matskålar för hundar och katter kunna se ut?
Är det något särskilt man bör man tänka på?
// staffan
Något som många har efterlyst och som jsg testet är skålar för vatten som man kan ha i bilen utan att vattnet skvalpar ut. Dra ut foten och gör en överdrivet innåtvånd kant så funkar det bra.
Det viktigaste för min del när jag väljer skålar är att de är stadiga, och så formen då.. har letat halvt ihjäl mig efter passande vällingfat till Mycket Små Kattungar. Det behöver vara helt plant i botten, och med en låg kant - ja, som ett blomfat, ungefär. Fast sen ska väl matskålar alltid vara glaserade?
min finaste kattskål är från Gesunda, och den har målade laxar i botten. Den är tyvärr inte helt stadig, men funkar om man är lite försiktig med var man ställer den.

Som Anne säger, så är det viktigt att de är stadiga och ganska breda samt inte för djupa. Så även trubbnosiga katter med breda huvuden kommer åt maten.
Jag tycker mina Gröna Anna assietter, te- och kaffefat fungerar väldigt bra till kattungar och vällingen m m. Men det kan säkert förbättras…
Det är nästan enklare att säga vilket som fungerar bra i matskålsväg av något redan befintligt som man kan testa sig igenom. Än att säga vad som behövs och kan förbättras…:)
För vatten till katt och hund använder jag rostfria stålskålar. För torrfodret breda, stora plastskålar till katterna. Och en enkel keramikskål till hunden. Ev burk- blötmat serveras på ja oftast Gröna Anna matfat…:)

Är det en fördel om det är en matt yta under skålen? Liksom för att hålla den på plats mot hungriga nosar… :)
Kan man mäta hur stor volymen bör vara ungefär? Är det en deciliter eller fem deciliter?
Har skålen alltid en kant som är lika hög runt om hela vägen? Behöver den vara lodrätt för att förhindra att maten hamnar utanför vid "iglupskandet"… :)

Japp, matt yta (oglaserad) eller med små gummisugproppar. Fast de rostfria skålarna har ingetdera, men det fungerar ändå.
Storleken på skålarna beror väl lite på hur många katter man har, om alla skall ha egen skål eller om de äter och samsas. Har aldrig reflekterat över volymen.
Inga kanter kan hindra att riktigt glupska kissar eller hundar slafsar utanför:) Riktigt "mysigt" är det när de tycker att det är godare att bära med "bytet" och glufsa i sig långt bort från matplatsen…