Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1913 ggr
jano
0

Sänka glasyrtemp

Hej alla,

Jag var i dag och bytte lera ! Bra av mig. Jag var så glad över att äga en drejstol att jag drejde och drejde med den chamottelera jag hadde. Kornstorleken på denna var 0-1.5. Jag glaserade krukorna med min hud. Så, utan naglar och hud gick jag raka vägen till lerbutiken.

Nu är det så att dom få glasyrer jag har mixat till ska brännas på 1280. Den nya leran ska brännas på 1000-1160°. Hur kan jag sänka smältpunkten på glasyren? Frågan har nog varit på tapeten förr, men jag sökte uten resultat.

Jag undrar också om denna nya mjuka goa leran kommer att tåla vinterkyla och -° efter bara ca.1100°

Denna glada krukmakaramatör utskattar vekligen eran hjälp. Tack för en mycket bra sida.

Jo, kom på…. Vad blir det för kon? Jag har inte riktigt fattat det där med koner. Jag bränner bara på inställd temp. Vore kul att lära lite om dessa koner.

zzaga
0

Det finns ett gratis progg att ladda ner där du kan räkna om glasyrer. ( jag har själv inte fattat hur det funkar dock). Jag ska se om jag kan hitta länken någonstans.

Jag frös min lera förra året. Jag tycket inte det var någon höjdare alls. Den liksom skiktar sig. Och du måste knåda leran väldigt väl innan du kan använda den. Försök förvara den frostfritt men vädigt kallt.

jano
0

Jag är macanvändare så den typ av mjukvara funkar inte på min dator.(brukar inte göra det)

hehe Jag formulerade mig lite slarvigt där ser jag. Jag menar om krukorna blir frostsäkra om jag bränner dom på 1100°. Jag trodde man skulle högre upp. Leran är en tysk röd lera med 25 % chamotte 0.2.

lotta2
0

Jag skulle inte ge mej in på att sänka temperaturen på en befintlig glasyr från 1280 till 1160 grader. Det är väldigt mycket tycke jag. Försök hitta en glasyr som passar din lägre temperatur istället. Det är lättare:D

#1, jag tror frågan är hur leran klarar sej ute efter den är bränd isf i rått tillstånd? Om jag fattat rätt? Då beror det på vad du ska göra och hur mycket vatten den tar upp i %. Vissa former klarar sej lättare ute som utvidgar sej uppåt så vattnet i krukan kan expandera.

Vavrakeramik
0

Fråga den du köpt leran av vad den tål i fråga om frost. Det handlar väl om ifall den har sintrat ordentligt eller ej. Sintra= lerpartiklarna smälter ihop o då e leran helt tät. Dock tål ingen lera att det står vatten i den som fryser eftersom vattnet då utvidgas o spränger godset. Mvh

jano
0

Jag frågade när jag köpte leran. På frostfrågan svarade han: det tror jag nog.

Har någon en blank och en matt transparent grund till ca 1100 - 1160 grader?

Jag ska ha mina bonsaiträd i krukorna, så det finns gott om hål i botten. Jag vill att dom ska tåla en del och att dom inte ska stå och suga vatten.

Det är otroligt kul att dreja. Måste bara få sagt det. Har haft skivan ca. 1 vecka och det snurrar vid första lediga stund jag får. Det är lite svårt utan någon att konferera och fråga, men skam den som ger sig. Jag ska posta en bild senare så får ni kika på lite nybörjarjox.

avalon
0

Nu har du ju redan bytt lera men jag måste ändå fråga varför du inte tog en stengodslera utan chamotte, det känns som att det borde ha varit enklare än att ta fram nya glasyrer. Eller fanns det en annan anledning ?

jano
0

Anledningen var att han inte hadde någon röd lera kvar. Han menade på att den nya var stengods.

avalon
0

Det låter lite konstigt, stengods ska man kunna bränna högre än 1160 grader. Ja, huvudsaken är ju att du är nöjd. Om du inte köpte så mycket lera kan du säkert gå tillbaka till stengods och fortsätta använda dina vanliga glasyrer sen iallafall. Det finns säkert andra leverantörer oxå där du bor.

Ulla
0

Jag skulle inte ge mig på att sänka temperaturen på en glasyr som redan är blandad. Eftersom den är färdigköpt så har du antagligen inte heller någon aning om vad den innehåller. Risken är att den kommer att se annorlunda ut sedan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

jano
0

Jag har inte köpt färdig. Jag har blandat själv med recept från internet och en införskaffad bok. "Håndbog i studiokeramik"

Här är en jag provade. Gjorde den gröna utan koppar för att ha en matt grund.

http://keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=8f951aa7-7bfd-40e5-bb1f-266b53c511e9&ReloadGroupList=True

Ulla
0

Oj, jag hade just läst april24:s tråd om glasyrkrångel och blandade ihop dem. Generad

Jag tycker ändå att det är bättre att använda en glasyr som är tänkt för den temperaturen. 120 grader är mycket att sänka.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_