glasyrtester
Phu jag måste ta en paus i arbete lite, håller på och gör glasyr tester i mängder, tar fram lite glasiga pastell färger, inte det lättaste, skall även ha samma ton fast i opaka färger, hoppas hoppas det går bra, gör ni mycket prover eller kör ni på det gamla?
Mycket prover i perioder, se till att skriva NOGA vad du gjort och MÄRK proverna (lärt mej av egna misstag…). Om du är osäker på om glasyrprovernas smältpunkt så ställ dom i en skål som du inte är rädd om, skittrist att få glasyr på fina sättplattor…
Lycka till!

Nu är det klara och med i ugnen, tack för tipsen rolnor, jag har oxå lärt mig av en dyr läxa, droppen var fasst det var på skolan någon, dock inte jag, tack och lov, hade ställt med en lergodskruka i stengods temp, vilket var en fördel för kreamikexperterna kan ja säga, fy fara o vad surt det skulle vara, går ju ändå an att det var på en skola, ingen som var med lär göra det hemma, hoppas vi.
Det där med att märka, hur många ggr har man inte trott sig om att komma ihåg, vad man gjort, men nej, som om det aldrig hänt!
så tack för påminnelsen, men det var redan gjort, bara en sådan grej som om det står feltspat i receptet, och man har tre olika, och tänker jag testar den som jag använder mest, det lär ja ju komma ihåg, ett halvår senare använder du inte den mest, å då är det ju kört igen, ja hej å hå vilket shå det är att vara människa, vilka fina ilandsproblem vi har……
Det är roligt att göra glasyrprover, men det blir alldeles för sällan. Jag är periodare i det som i allt annat… Det som är så roligt med glasyrprover är att man alltid lär sig något på det, även när resultatet inte blir som man tänkt sig.
Eller, okej, så är det med alla moment i keramik… Till sist har man lärt sig tonvis med saker som inte fungerar! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.