Kurser
Är det någon som varit på någon bra helgkurs i keramik? Är lite sugen på att åka en helg och bara dreja för att få lite hjälp och tips.
Glasyrkursen ni skrev om tidigare verkar ju jätteintressant men det får bli senare när jag har en egen ugn.
Var i Sverige bör kursen finnas?
Jag har inte själv varit på någon helgkurs, däremot på ett par veckolånga sommarkurser i rakubränning. Den första var en vecka i Mullsjö Folkhögskola förra sommaren och den andra två veckor i Nordvästra Skånes Folkhögskola nu i somras. Lärare var Anders Fredholm respektive Getthen Holm.
Båda var väldigt bra. Den i Mullsjö var väl litet mer grundläggande. Man fick bla lära sig att bygga en rakuugn av lecablock. Den i Skåne gick en bit längre med reduktionsbrännig i rakuugnen, lågsaltbränning och bränning i grop.
Utöver det så fick man instruktioner i drejning, lära sig gjuta gipsformar, tillverka papperslera mm.
Och när vi inte jobbade (det hände ibland) så åt vi - gott, mycket och ofta. Det fanns de som gått samma kurs fyra år i rad för att de tyckte att den var så trevlig och bra.
Båda kurserna kan jag varmt rekommendera.
Lokaltidningen i Ängelholm var på plats och tittade och skrev om kurserna där.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Det låter ju helt fantastiskt!
Den kurs jag tänkte gå var hos Gunnel i skogsbo, en långhelg med bara drejträning. Tyvärr så har hon varit sjukskriven hela hösten så hon har inte kunnat ta emot några kursare, jag hoppas på våren!
Till sommaren ska jag försöka planera in nån längre kurs.
Hur duktig är du på att dreja? Känslig fråga… I alla fall finns det en kurs i att dreja stort i Lidköping, på formakademin som den heter nu (förut hette den keramikskolan tror jag). Men då drejar man bara stort, inget utrymme för grundtekniker. Fast de har en "vanlig" sommarkurs i drejning också!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Än så länge är jag inte duktig, men jag har ambitionen att bli! och jag är så otroligt envis så jag tror att jag kommer fixa det så småning om.
Nu när jag drejar så ger jag mig inte förrens det blir som jag har tänkt mig och det kan innebära att jag sitter med samma lerklump en timme…
Men att dreja stora saker är ju ett framtida mål. Bra att veta att det finns en speciell kurs bara för det! Vet du hur lång den kursen är?
Folkuniversitetet i Stockholm börjar nästa termin med ett par kurser i avancerad drejning på vardera en vecka. Den ena hade ännu inte någon lärare, men Maja Sandström som leder den andra kursen är jätteduktig. Hon är också väldigt lyhörd för vad man har för önskemål.
_
_
Åååh vad det låter skoj. Skulle jag kunna tänka mig att gå på. IStället för en vecka semester tex…Tack Ulla för att du hittar sånna här roliga grejjer. 

hej ! får man göra reklam för sig själv? jag ska ha helg kurser i början på det nya året,det blir i huvudsak drejkurser,både för nybörjare och de som vill lära sig att bli bättre,och att dreja stort.
jag bor i uppsala,övernattning och mat ordnas av mig
Det där med reklam är litet svårt tycker jag. Det är ju inte kul om forumet blir nerlusat av bara reklam. Nu har du ju svarat direkt på en fråga, men annars är det bättre att du tar kontakt med mej först så kanske vi kan komma överens om något. Du kanske kan lägga en länk till forumet på din egen hemsida t ex.
_
_
Jag har gått dekorkursen, och jag har bara gott att säga om det. Det var bra lärare och pedagogisk genomgång av dekortekniker. Nu vet jag inte omdet är samma lärare på alla ställen i landet, jag gick den i Stockholm.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Hej!
Hamnade här efter en sökning på "sommarkurser".
Själv har varit på två sommarkurser (drejning och glacering och Raku bränning) i Löftadalens Folkhögskola (2007, 2008) samt 2009 på en Rakukurs i Ålands Folkhögskola.
Bra kurser.
I år söker jag mera en drejning och glacering, kanske "avancerad drejning" eller dekorering.
Tips emottages med glädje!
Gott 2010 för Er.
António
Kan rekommendera "avancerad drejning" som gått ett antal gångar som sommarkurs, 1 vecka på Molkoms folkhögskola. Lärare Steven Jones. (om de kör den igen i år, har jag ingen koll på)
Den kursen verkar vara populär för när jag anmälde mig till den förrförra året så var det fullt och jag kom inte med. Ändå var jag ute i väldigt god tid.
_
_
Jo, har hört att den bruker bli full direkt. Och det är inte så konstigt heller. Utöver att kursen är mycket bra och att detta ryktats så är den även billig i o med att det är genom folkhögskola.

Har inte varit själv, men Lasse Östman i Vansbro håller kortare kurser, har för mig att det går att skräddarsy lite efter egna behov. Tror han finns här under länkar. Annars googlar du bara på honom så hittar du. Har för mig att Pluppan varit där, så prata med henne.
I Rättvik finns Ulrika Ström, där går det också att gå kortare kurser. Tror inte hon finns här, kan nog leta upp en webadress om du inte hittar henne själv.

lasse östman låg inte under länkar men hittas lätt.
jo jag har varit hos östman. han är verkligen kunnig och man blir gott omhändertagen med mat och boende. han tar bara en elev i taget så att man får all hans uppmärksamhet. rekommenderas!

Det blir tyvärr ingen kurs på Molkom med Steven jones i år pga lokalbrist.