Byta element..
Jaha, nu har jag försökt rycka upp mig efeter att min ugn fortfarande inte vill funka. Ett antal tusenlappar fattigare ska jag nu försöka mig på att Byta element själv, hjälp
Fick dem på posten idag, kanske någon som har lite tips till mig?! Ska ta och föreviga virrvarret av kanthaltråd och se om jag kan få ut lite nya bilder imorgon. Det här börjar bli ett tråkigt ämne för er och jag lovar att funkar ugnen nu ska jag aldrig mer tjata:)
Förövrigt 9 veckor kvar tills bebisen "pluppar" ut och det börjar bli riktigt tungt att dreja. Satt med en 5 kilosklös idag och svettades. Såg ut o kände mig som en sjöko med gångstil a´la Zeb Macahan när jag reste mig upp ur drejposition. Åh, vad fint det hade varit med ståstol och förhöjd drejskiva!
En fråga till. Hur gör ni som inte kan ta vara på all spillera? Slänger man den bara och var i så fall? Har inte tillgång till lerkran nu och börjar slänga långa arga blickar på alla hinkar med lergojs. Mina handleder är inte i toppskick och jag tänker inte knåda den för hand.
Go´kväll Petra

Hej hej:)
Råd nr ett: Stäng av strömmen, dra ut sladden! Innan du gör något annat.
Annars har jag nog inga råd. Jag har bara bytt en gång och mins inte så mycket.
De kan vara olika långa om de ska vara i väggar, golv , dörr osv. kolla så du inte börjar trockla med fel tråd på fel ställe.
Spänn skruvarna på baksidan hårt så de inte lossnar igen.
Bränn med koner första gången efter och ev borde man ju logiskt sett behöva sänka tempen några grader. Vet dock inte hur många.
Oh, spännande med bebis på väg:) Räknar du in de två extraveckorna i de där nio ? ;) hi hi.. säger så för att jag själv fick gå över ALLA fjorton dagar.
Jag slängde all min lera som blev över i naturen… Jag kan inte tänka mig att det skulle vara skadligt så länge det bara är lera. Man lär sig att dreja snålt när man inte har nån lerkran. Ett annat alternativ är att torka, slå sönder och göra engober av det.

Ja, göra engobe är ju jätte bra! Blandar jag bara i vatten och oxid då? Jag får ta och slänga ut lite med till moder jord! Tänk när man skaffar lerkran, suck… Är du nöjd med din förresten? Använder du den till bara en lera eller hur gör du? Helst skulle man ju vilja ha en till varje lera man använder:)
Jag räknar inte in 2 extra veckor! Mina två tidigare har kommit mer än en vecka för tidigt så nu får jag väl sota för det:)
Tack Petra

Det beror lite på vilken typ av lera det är som jag utgår ifrån. Nån porslin har jag bara andvänt som den är.
Sen går det ju lätt att färga in den med färgkroppar och oxider. Torka , slå slönder i så små bitar som möjligt, väg, tillsätt färgkropp el. oxid, häll i vatten, låt dra, rör runt, sikta, sikta igen färdigt:)
Andra är bara att torka och sen bara krossa och blanda med vatten ev sikta nån gång.
sen kan man ju blanda flera olika leror osv osv, i all oändlighet:D
Jag har inte ens hunnit titta på min älskade lerkran!!! *GRÅÅÅT* den står ute i min maskinhall aldeles ensam. Min verkstad är ju bara på 5 kvm så den får inte plats där alls. När min riktigta verkstad är färdig ska den få en riktigt hedersplats:D
Lycka till med allt med bebisen:) Ja då förstår jag om du inte räknar in två extra veckor!
Bruzapetra, Jag förstår att det börjat bli litet svårt att dreja om det bara är 9 veckor kvar tills bebisen kommer. Lycka till!
Menar du att du slänger alla lerrester istället för att bearbeta leran så att den blir användbar igen? Det måste bli ganska många lerklumpar i rabatten då. Jag har märkt att klumparna bara ligger kvar som stenar om man inte gräver ner dem eller slår sönder dom:-)
Ta gärna litet bilder på när du byter elementen.
#3 (zzaga) Har det fungerat bra att använda porslinsleran som engobe på stengods? Den sitter som den ska?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Ulla
Jupp, det kan bli strul om den ligger aldeles för tjockt på stora områden. Men till lite mindre detaljer och inte allt för tjockt funkar den på den leran jag använder. Sen varierar det säkert beroende på vilken grundlera man använder.