Lera
Finns det många olika sorters lera man kan använda när man håller på med keramik? Det må vara en dum fråga men jag måste tyvärr ställa den för att inte förbli ovetande… :)
Mvh // Staffan
Det finns många olika sorters lera. Tänk dig själv, du kan ju gå ut och gräva upp leran ur ett dike och den kommer att vara alldeles speciell för just den platsen.
Men schematiskt sett så finns ju lergods, stengods och porslinsleror. Lergods- och stengodslerorna finns i olika färger, t ex vitbrännande, gul/beige, svarta och rödbrännande. Dessutom kan man få dem olika grova om dom innehåller chamotte eller sand. Ja, så finns det ju papperslera också. Undrar om jag har glömt någon
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ulla
Kan du förklara hur papperslera fungerar?
Lovisa
Jag kan förklara:
Man blandar pappersmassa i leran (vilken sorts papper som helst, men toapapper är lättlösligt i vatten så det funkar bra). Pappersfibrerna håller ihop lerpartiklarna så att man kan göra de mest otroliga saker med leran. Fuktigheten hålls jämn, och fibrerna gör att man kna bygga ihop torr, läderhård ohc fuktig lera utan problem! Du kan göra nästan hur tunna saker som helst, och hur stort som helst.
Testa! /Lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Tack då vet jag lite mer!
Är det stor prisskillnad på de olika lerorna?
// staffan
Det skiljer en del, och för dem som använder stora mängder lera kan det säkert ha betydelse. Jag ser i en katalog som jag har här att den dyraste stengodsleran är ungefär 3 ggr så dyr som den billigaste.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_