Nya bilder..
Hejsvejs!
Idag har jag bytt elementen i min ugn. Jag är så stolt, la ut lite nya bilder, ifotoalbumet, på ugn och min verkstad som börjar se ut som en riktig verkstad nu:) Men, jag undrar, varför kan jag inte lägga ut fler bilder? Bilderna är tagna med minsta mailformat. Ska man bara ha 1000kb i fotoalbumet. Har nog frågat detta innan men hur mycket har ni? 6 bilder är ju hur ynkligt som helst:/ Det vore ju roligt att kunna lägga ut lite på det förhoppningsvis välbrända nya keramiken jag får ut!
Ja, nu håller jag iallafall tummarna att det ska funka nästa bränning
I början kunde man lägg in fler bilder, men det tog för mycket plats så men var tvungen att minska på utrymmet. Du får byta ut dem då och då så att vi kan se fler. :)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Vad fint du har det i din verkstad. Så ordningsamt! Jag blir helt avis!
En fundering bara med tanke på bilderna på ugnen.
Jag har ju som sagt bara bytt element en gång… men det ser ut som om de är väldigt ojämna. Några väldigt glest och några tätt. Ska det vara så? På den ugnen jag bytt element så var alla element någorlunda den samma spridning på antalet varv som elementen var snurrade.

I mitten på ugnen är alla element glest surrade. Förutom i botten. Det är för en jämnare värmespridning men jag vågar inte svara exakt på frågan. Det är ialla fall Scandias egna orginal element till ugnen så de ska vara så. Kanske någon annan har ett bättre svar?! Ja visst ser det fint ut:) Men det är precis nystädat ska erkännas!
Så har jag en liten fråga. Har varit och hämtat en hylla jag ska använda som fuktskåp idag. Funkar det att bara häfta på kraftig plast runtom eller hur har ni det med era fuktskåp? Om man använder plast hur gör man smidigast öppningen/dörren?
Ja ulla, jag får väl byta lite oftare då:)
Petra
Det ser oerhört lyxigt och stort ut. Och alldeles alldeles rent.
_
_

3
Det stämmer säkert, det inte min mening att oroa dig.
Den jag bytte på va ifs en scandia oven, inte samma modell som din dock. Men där var själva kantaltrådarna olika långa om jag inte mins fel. De i väggarn va längre än de som skulle sitta i botten om du fattar hur jag menar.
Jag tänker bara att där där de är tätt blir det ju varmare än där de sitter glest.

Kom att tänka på en sak till. De där urkiga gammla elementbitarna kan du knipsa av raka bitar av och använda att hänga pärlor eller andra ihåliga saker på:D Återvinning när den är som bäst.
Vilken bra idé zzaga! Såna har vi massor av just nu.
_
_

Det har du rätt i zzaga. Det hade jag inte tänkt på. Inte för att de är så raka men man kanske kan dra ut dom lite?!
Elementen här var oxå olika långa till olika ställen och jag fick liksom töja ut dom lite som en fjäder för att få dem på plats. Det vvar jätteläskigt, kändes som om de skulle gå av hela tiden! Hoppas det dröjer länge tills nästa byte:)

Men de som du tagit bort är de lika långa?

Ja, dom var likadana som dom nya. Antagligen ursprungselementen. Tänk vad många år de måste ha på nacken. Dom var så sköra att de bara gick av på vissa ställen när jag vek dom lite.

Ok…:) Hmmm… då stämmer det nog:)