Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1139 ggr
Saltabad
0

Öron

Är det så att det obrända föremålet är känsligare än det brända?

Det var så att jag gjorde några koppar och för första gången så satt jag på örn på dessa. Jag blev så stolt! Men så bara höll jag i någon av öronen och det ramlade av… Vilket får mig att undra om jag gjort fel eller om det bara är så att materialet är betydligt porösare och känsligare då det bara är torrt och obrännt.

Tacksam för lite tips och info!

Annette

Ulla
0

Nej då, du har inte gjort något annat fel än att hålla i örat för tidigt. Det är ju bara torkad lera så det är jätteskört. Något att alltid tänka på  när man hanterar obrända föremål.

Det känns t ex inte kul om man går en kermikkurs och där lyfter litet oförsiktigt på något som nån annan gjort för att beundra det. Jag såg precis det hända strax före jul men hann inte stoppa "olyckan"

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Saltabad
0

Jag hoppades på det men var inte säker.

Har du/någon annars något bra tips på hur man gör öronen. Jag tycker det är svårt och har bara gjort det enda försöket. Men principen är väl att dra i en lerbit med fuktiga/blöta fingrar så att den tänjer och sträcker ut sig. När man sen har en lagom lång och lagom tjock bit så tar man av den och låter den torka ett tag, så att den går att hålla i. Gör små hål där man ska fästa och även lite extra kladd… Har jag missat något?

Tack och hälsningar från Annette

Ulla
0

Nej, så kan man göra. Jag skulle nog rugga upp ytan där man ska fästa örat i stället för att göra små hål, och sedan lägga på litet slicker. Det brukar  hålla då.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_