Tesilar
Hejsan!
tänkte bara kolla om de finns några fördelar med att glasera tesilar som är drejade i stengods?
(har just bytt till stengods och har inte så mkt erfarenhet av det…)
vet ju att sintrat inte drar åt sig så mkt vatten, men hur är det med smak.. och missfärgningar, och restaurang-diskmedel? inte så kul om folk inte vill använda ens grejer för att dom smakar illa eller ser kläggiga ut efter ett tag…..
Häls-häls Jimmie
Det är nog ingen fara med stengods, det ska vara såpass sintrat, om det är bränt enligt leverantörens rekomendationer.
Välkommen till stengodsets värld!
Te har ju en viss förmåga att ge en beläggning också på blanka glaserade ytor, så tesilen blir säkert missfärgad den med. Titta bara i en tekopp som diskats för hand nägra gånger.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Är inbiten tedrickare och gör rent tekannan då och då men på något sätt känns inte beläggningarna "äckliga" utan snarare som en pipa då den blir inrökt, dvs då är den bäst. Samma sak med muggar som jag bara dricker te i ex på jobbet, där bryr jag mig inte riktigt lika mycket om insidan som här hemma där det hamnar både te, kaffe och choklad i dem. Då känns det sunkigt och icke fräscht med tebeläggning. En tesil som bara används till te skulle jag inte vara så petig med. Jag glaserar inte dem jag gjort men de är till husbehov. Det är nog endast lathet egentligen eftersom jag inte har lust att lägga tid på att peta glasyr ur hålen. Ogillar starkt teblad i mitt drickte så det är viktigt för mig att hålen är små. Har du något tedrickare i din bekantskapskrets kan du väl förära honom/henne en glaserad och en oglaserad och sedan se vilken han/hon förordar.
Går inte beläggningen bort i diskmaskin heller?
Mjo, det gör den nog, men inte alla diskar i maskin.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

#4 nä inte helt men det blir bättre. Muggar brukar vara ok men inte kannan som är inmurrad. Jag brukar först göra rent med salt, socker eller VIM som numera heter JIF eller om jag skall vara miljövänlig så häller jag varmt vatten i kannan och så pressar jag i en halv citron och så låter man det stå en stund och voila. Superbra tips för att fräscha till vattenkokaren där man inte vill i med en massa skumma saker.
En tekanna kan man bränna om i typ 500 grader så bränns allt organiskt bort.

#7 inte alla kunder som har en sån ugn hemma rolnor…