Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1644 ggr
Vavrakeramik
0

Rakuugn

Hej!

Vet någon vart man kan köpa en bra o prisvärd rakuugn? Eller har ni en bra begagnad att sälja?

zzaga
0

Nästan alla återförsäljare säljer rakuugnar. Om du tittar på fliken "länkar" här uppe så hittar du länkar till nästan alla svenska återförsäljare.

Annars är det lätt (och mycket billigare) att göra en själv av keramisk fiber och nät.

Vavrakeramik
0

http://www.mok.dk/

Har beställt en rakutunna från denna firma i Danmark. Samma som keramikexperterna säljer fast mycket billigare, så det känns bra! Har inte tiden att bygga en själv. Nu kan jag sätta igång direkt istället. Ska skaffa glasyrer o tänger mm först förståss.

Är det nån som har tips om bra rakulitteratur med recept, gärna på svenska?

Eller nåt favoritrecept på glasyr att dela med sig av?

Andra erfarenheter?

Ulla
0

Åh, vad spännande! Det är den som ser ut som en vanlig ombyggd tunna, eller hur?

Det finns flera böcker om Raku. I den här boken av John Mathieson finns det många recept, bl a några som Gertrud Båge har bidragit med. Jag har använt flera av dem. De behöver litet högre temperatur, ca 1000 grader, men det har inte varit något problem i min gasoleldade tunna. Den är tyvärr på engelska.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bregotta
0

Lustigt! Jag har precis fått boken (beställt den på Bokus och den kom idag) som Ulla pratar om och sitter som bäst och bläddrar i den! Håller med Ulla! Den verkar väldigt bra och användbar. … och när jag ändå höll på så beställde jag en till - Ash Glazes av Phil Rogers så nu har jag lite att läsa …