Gipsgjutning
Hittar inte mina papper från gipskursen för ögonblicket…
Vad använder ni för lack när ni ska göra en flerdelad form? Kan man använda schellack?
Samtidigt undrar jag om det finns fler alternativ på släppmedel? Har för mig att det var nån slags såpa tillsammans med nån fin olja?
Ska sedan försöka mig på att gjuta i pappersporslinslera.
Medans jag väntar letar jag vidare bland mina papper och pärmar…

Hejsan godsägare! I denna tråden fick jag förslag på olika släppmedel - se kommentar #12
http://keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=e76f7deb-3d18-419c-b94a-d44cbf32c411
Har bara gått en vecka-kurs och inte mycket erfarenhet altså. På kursen använde vi vanlig såpa.

Det går jättebra med bara vanlig såpa, men "mätta" formen mycket, har man inte såpa kan man ta vanlig lera och vatten som tunn slickers ung, det funkar det oxå. Om du skall ha så inte gipsen suger något så är det vanlig schellak som du gör tunn och ev penslar flera ggr, men va noga så det inte blir för tjockt, det syns så tråkigt i den färdiga formen, Ha det gott, jag antar att söndagen är vikt åt keramiken!
vanligt smör har jag använt.
Isolera formen noggrant. Shellack går bra, annars kan man lacka med helt vanlig sprayfärg, det viktigaste är att du har bra "formsläpp". Jag använder ett mycket bra släppmedel från Carl Jäger, petroleumbaserat. 5-56 funkar också, har provat ALLT annat men inget som funkar bättre!

Nu blev jag lite fundersam..smör?…5-56? Jag fick lära mig att akta mig för att få fett på formen. Att gipset inte suger på de ställen man råkar få fett på..eller tänker jag helt fel………?
En förkylning satte stop på mina planer att starta gipsprojektet…
Jag behöver nog lacka ena delen innan jag gipsar nästa för att det inte ska komma fett på den gipsform jag ska gjuta i sen…
Har ni olika lacktips ?

Är det någon här som har boken Mould making? Kan det vara något att ha, jag är ganska oerfaren vad gäller gips. Funderar på att köpa den.
Shelllacket brukar jag använda på modellen jag gör formen av. inte på själva gjutformen.. där emellan använder jag lite smör som jag stryker på innan jag gör nästa halva. då brukar formhalvan vara lite varm så smöret smälter ut. jag har gjort massor med formar men aldrig jag haft nåt problem med fettet jag smetat ut. men shellack på själva formen hade jag inte viljat stryka på.
#6 Isolera först, lack, shellack…sen släppmedel…
Tackar för alla svar! Ni är som vanligt suveräna att komma med bra tips.
I helgen hoppas jag vara frisk nog att orka med allt.
Nån här som har testat att shellackat eller såpat ett torkat men obränt gods för att sedan ta gipsform på objektet?
Kraven torde vara högre på rejäl isolering…

det "vittrar" väl sönder och blir diffust om du tar på schellack eller såpa på, du bör nog bränna det innan
Jaa.det stämmer kanske kinnekulle men jag hoppades på att shellacket skulle förhindra "kontakten" med det våta gipset?
I mitt fall handlar det om ett fd trasigt objekt där jag med lim sammanfogat brända och obrända delar.De obrända delarna är de delar som jag rekonstruerat.
Vill helst slippa bränna en gång till pga krympningen och "höjdskillnader" som då uppstår.
Funderar på att testa med snabbtorkande Alginat för att därefter göra ett nytt original genom att ta form på gipsavgjutningen från alginatet…Bökigt…Man får tänka lite
Man kan ju tycka att shellacket borde skydda leran? Det isolerar i alla fall bra när man tvättar bort lera runtomkring lackade partier.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Precis vad jag trodde oxå…Det låter ju som att det är värt ett försök..Testar med en mindre bit & återkommer..
Trevlig helg!

Om du inte är rädd om orginalet dvs du vill ha kvar den "rekonstruerade" saken så skulle jag shellakera eller lacka med lite vad som helst (eller kanske t.o.m strunta i det) men inte använda såpa direkt på obrännd skärv men såpa in resten. Jag har själv gjutit av rekonstruktioner av egna trasiga saker eller brännda saker som behövt "förbättras" innan jutning. Men då har jag gjort gipsformen medan de "nya" delarna fortfarande var "blöta". Fördelen med att gjuta av ett föremål som redan är trasigt är ju att det är ganska lätt att få ut orginalet ur formen, om man inte vill försöka bevara det, så är det ju bara arr riva ut.
Känns som det blev en lite omständig förklaring.
Nejdå KAKL,förstår precis hur du tänker…Du har rätt.
Känner att jag kommer närmare en bra lösning här.
Tack för inläggen!

Jag har gjutit av obrända grejer många gånger. Jag har gjort modeller i lera och shellackat och såpat in dem och gjutit gips över. Leran håller formen bättre om den är läderhård eller i alla fall inte helt torr, tycker jag. Helt torr lera vittrar sönder snabbare vid kontakt med vatten, men generellt har jag inte haft nåt problem med att gjuta av obränd lera. Tycker det är mer krångligt att gjuta av BRÄND lera faktiskt då det är svårt att få ut ur formen utan att det suger fast eller går sönder.
Lycka till!

Ja jag använde också det i början. För det jag gör nu tycker jag att det är för oprecist. Det lämnar avtryck, vilket i och för sig såpa också kan göra om man inte är noggrann. haha pedantiska jag…