Bronze clay
Jag har precis fått hem den nya "silverleran" Bronze clay.
Det är inte silverlera utan en lera som är byggd på brons den blilr mycket billigare att jobba med än den vanliga silverleran. Det ska bli mycket kul att se vad man kan göra med den här leran. Man kan inte bränna den med butanbrännare eller i mikron eftersom man måste ha en hålltid på minst 3 tim och bränna i en reducerad miljö.
Kan den inte bli snyggt ärgad om man bränner den oxiderande?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bronsleran sintrar inte om syre kommer åt. Oxiden lägger sig på ytan av metallpartiklarna och gör att de inte fäster vid varandra. Patinering får man göra efter att det är brännt.

Precis som anna säger så sintrar inte bronsleran om den inte bränns syrefritt men patineringen får man av att bränna i olika sorters kol, den informationen ger i alla fall leverantören.
Det är en helt ny produkt och det kan vara så att det kommer korrigeringar vart efter i hur man ska behandla leran och hur man gör för att få färger.

Prova att hetta upp den med gasbrännare (efter att den sintrat) och släppa ned den hett i vatten då skall man kunna få röd/lila nyanser. Svavellever som du sulfiderar silver med påverkar också brons, tror det ger brunaktiga nyanser. Efter att bronsleran är brännd patineras den förmodligen som övrig brons med syror och värme.
Gick en bronsgjutarkurs i våras. Var skoj, men tog enormt med tid på 10*3,5 timmar gjorde man med nöd och näppe en sak. Så bronsleran är ju ett fantastiskt framsteg när man skall göra mindre grejer. ser fram emot den kommande kopparleran också. Måste ju vara ypperlig vid emaljering, jag drar mig för att täcka dyr silverlera med emalj.

Nu har jag provat att hetta upp bronset och det är precis som anna säger det blir flera olika färger då ,jag tycker dock att det verkar som om man missar lite lyster om man släpper ner det i vatten, men jag har bara gjort en sak ännu så jag måste nog prova mer.
När jag emaljerar silverlera så använder jag alltid transparent emalj för att man ska kunna se silvret igenom det blir jätte fint tycker jag. Visst blir det kul när kopparleran släpps det är mycket inspirerande att jobba med ett material som inte är så förskräcklig dyrt.
Det verkar spännande. Hur bränner man den? Kan man inte använda samma ugn som till silverlera??? Hur kan man bränna den syrefritt? Var finns den att köpa, och finns det mer info om den på Internet någonstans (har letat men inte hittat)

Du kan bränna den i din silverlera ugn, du behöver bara köpa en behållar med lock i rostfritt och ett speciellt kol. Om du googlar på bronze clay får du fram information.

Så fräckt… är allt det där alltså gjort med bronsleran?
Och hur brände du just den här?

#9 Allt är bränt i bronze clay. Man bränner i en stålbehållare med aktivt kol i sammamlagt ca 9 tim. det följer med instruktioner.
Jätteläckert! Hur är det med allergi och brons… vet du nåt om det?

Är du allergisk mot brons så är du det mot bronsleran oxå eftersom det är brons. leran består av 89% koppar och 11% tenn vatten och ett giftfritt bindemedel.

Hittade denna tråd…och jag hoppas min fråga kan få några bra svar 
Jag har provat bronslera som bränns i ugn, kopparlera som bränns med butanbrännare (o snart bronslera som också kan brännas med butanbrännare) - men jag har märkt att ibland blir leran knutig. jag har tex kavlat ut o skurit ut och samlar upp det överflödiga som jag då inte får lika smidigt som den första lerklumpen….vad är det som händer o varför.? försöker jag ta vatten så går det inte bättre o vätskan jag köpt (istället för Badger Balm) är till metal clay. Är det någon som känner igen detta?