Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1525 ggr
Lizzie
0

Drejskiva

Behöver era råd

Jag tänker skaffa en elektrisk drejskiva, men vet inte om den ska vara begagnad eller om det är bättre att hyra.

När man köper begangnat vad är då viktigas att tänka på?

Känner mig osäker och hoppas jag kan få lite råd.Fundersam

zzaga
0

Jag tänkte skriva en artikel om drejskivor och vad man bör tänka på, men jag har inte hunnit ännu…

Lite så här tänker jag:

Hur stark behöver du? Behöver du enbart göra små saker eller vill du kunna dreja riktigt stora saker?

Har du ström i lokalen?

Vissa drejskivor driver på själva motorn och andra drivs med remmar. De med remmar är sämre. Remmarna slits och de låter mer. Ljud nivån kan du också behöva tänka på orkar du sitta och lyssna på brummandet under tiden du drejar? Du kanske bara drejar en lite stund om dagen och då kanske det inte gör så mycket, men sitter man en hel dag är det väldigt jobbigt.

Fotpedal eller spak? Jag har testat båda och måste säga att spak är helt värdelöst. Jag tycker jag måste hålla händerna på föremålet och kunna ändra hastighet utan att släppa under vissa kritiska ögonblick (typ stora flacka fat).

Jag har sett några ganska skumma hemmabyggen också. Inte för att det egentligen behöver vara sämre , men reservdelar blir ju naturligtvis svårt att få tag på om du inte är teknisk själv. Har också sett hemmabyggen med fasta hastigheter. Det går enligt mig också helt bort.

Kolla runt bland olika återförsäljare innan du bestämmer dig.

Ibland kan det bara bra med en ganska stor drejtalrik även om du drejar på plattor.

Det kan också vara bra att ha förborrade hål i plattan för att fästa saker med (det går ifs att borra dit själv.

Känn med händerna över utan så att det inte är för mycket repor och annat som kan göra att du får ont i händerna (går ifs också att slipa bort själv)

Test dreja alltid maskinen innan du köper den!!!

Hm… nu kom jag inte på nått mer, hoppas det hjälper.

Lizzie
0

Tack snälla för alla dina råd

Skriver ut svaret så jag har det till hands om det dyker upp något.Glad