Göra glasyr
Hej På er alla! Jag är en nyis som har egen ugn o drejskiva o gått lite kurser, men inte fått veta hur man gör glasyr ordentligt från början. Vet inte om jag ska köpa färdig glsyr eller köpa rå material o göra själv. Om jag ska göra på ca: 5 L Vatten går det åt jätte mkt pulver då? Har tänkt att göra en vit glasyr o en transparent. Leran är fyle lera 25 RV. 1260-1300. Har böcker att läsa men ingen som tar upp hur mkt vatten jag ska ta utan bara % på olika mineraler osv.. Hoppas att någon vill svara på min nybörjar fråga. MVh Doris.

Hej hej:)
Man kan både köpa en färdig glasyr och bara tillsätta vatten eller så kan man blanda råvaror själv och sedan tillsätta vatten.
Anledningen till att det inte står hur mycket vatten man ska tillsätta är att olika glasyrer är olika "tjocka" , en transperant glasyr brukar offtast vara mer "lättflytande" (dvs ha mer vatten i sig) än en färgande glasyr. Det bästa sättet att vara konsekvent med sina glasyrer är att mäta dom med en viskosimeter.
Generellt kan man kanske säga att en glasyr ska vara ungefär som mjölk med lite fil i , i konsistensen. Alltså inte tjockflytande som en engobe.
Om du använder fylelera bör du kolla på Lokattas hemsida, eftersom just fyleleran är lite lurig att glasera. Vissa glasyrer blir liksom lite knottriga eller konstiga på Fylelera. Lokatta har resept på glasyrer som passar fyleleran.
Det är inte speciellt svårt att blanda sina egna glasyrer men det kan vara lite knöligt precis i början eftersom man behöver råvaror, sikt och våg.
/S
Jag kör nästan alltid med baumé tal på 50-55 så smaken är ju olika… I Cebex gamla katalog tror jag att dom skriver 1 kg glasyr till 0.7 liter vatten och det brukar ge en gansk tjock glasyr att börja späda vidare med, om man nu vill ha den tunn.

Jag brukar alltid ha en liter/kg när jag blandar glasyren, sen späder jag (oftast) eller häller av vatten (ibland) när den är siktad och har stått någon dag. Sen är det ju jätteolika mellan glasyrer, en del skall vara tjocka, en del tunna, så jag gör alltid minst ett prov om det är en ny glasyr.

Det där med att hälla av vatten är väl inte så bra? I vattnet kan det ju finnas ämnen som behövs för själva glasyren även om det bara ser ut som vatten… Eller? Jag har hört att man blandat i för mycket vatten isf ska låta det dunsta bort.
Nån som vet?
Tack så jätte mycket för era fina svar på min glasyr fundering. Nu undrara jag om jag måste köpa en så dyr våg som hela 2-3000:- går det inte med en brev våg eller en våg som brukar finnas i kök? Det är ju mycket pengar som ska ut på en gång när man börjar från 0. Tacksam för svar. Doris.

Mmm, det stämmer att vissa ämnen t.ex. borsalter och metallsalter är vattenlösliga och de ska man förstås inte hälla ut, men merparten är inte det. När jag blandar glasyr har jag alltid för lite vatten i från början så att det blir som en tjock smet. Det är lättare att mixa med borrmaskinen då tycker jag. Sen tillsätter jag vattnet efter hand innan siktningen.
Och Doris, du klarar dig alldeles utmärkt med en köksvåg till att börja med. I enkla glasyrer som vit och transparent och i större satser om 3,4,5 kg spelar det sällan eller aldrig nån roll om det slår på något gram hit eller dit. Det är först när man blir varm i kläderna och vill prova många olika recept som man behöver en avancerad våg. Ofta blandar man då småprover om 50 gr eftersom vissa ämnen är lite dyrare och man vill ha många olika tester. Har man då ett recept med t.ex. 0,5 % koboltoxid ( det som blir blått ) måste man mäta upp 0,25 gram och det klarar inte en köksvåg. Det är stor skillnad på 0,25 gram och 0,35 gram i en sån blandning. Det är då man behöver en bättre våg som har minst en tiondels grams precision. Men de kostar inte flera tusenlappar utan från 7-800 kr och även billigare i prylaffärer typ Biltema och Claes Ohlsson (tveksam kvalitet men billigare). En sådan i kombination med din köksvåg klarar du dig långt med. Det är bättre att köpa lite olika material att blanda med än att lägga en massa pengar på dyr våg.

Doris gör som Lars säger. Använd en köksvåg till större blandningar. Jag köpte en liten digitalvåg för mina glasyrprover som jag gör, då behövs bättre noggranhet. Jag köpte min på blocket. Här är två annonser som ligger ute med digitalvågar. Inte så dyra heller. Det går säkert att hitta billigare än de här två om man har lite tålamod:)
/S

Den ser lite liten ut i mina ögon….? Jag brukar väga upp småprover i engångsglas av plast. Passar ett sådant in på vägytan zzaga ?

Ja, man kan ju ha en liten platta över så att det får plats. Det går ju att nollställa vågen när man har platta och burken på vågen. Jag brukar köra med små plastburkar man får sallad i, eller helt vanliga plastmuggar.
Tack så väldigt mycket för alla era otroliga vänliga svar ni ger mig, helt otroligt. Jag är en mamma på 50+ o farmor o mormor så detta ska bli så roligt att få leka lite med min dotter o sonhustru o små barna. Jag kommer säkert att höra av mig när det strular lite o vilken bra sida detta var sen, att man kan få se vad alla som håller på med keramik har för funderingar osv..
Varma vinter kramar / Doris.

Hur går det för dig Doris? Får du till det? Några resultat att visa upp?
Doris,
Jag vet inte om du tänkte leka lite med glasyrblandning tillsammans med dina barnbarn…?
Kanske överflödig information men en brasklapp:
De flesta, räkna med alla, råmaterial till glasyrer är väldigt hälsovådliga! Speciell mask till alla i rummet.
Nåväl, glasyrer är en hel vetenskap och det är otroligt spännande när man väl ger sig in i det.
Lycka till och berätta gärna hur det blev! Som att vänta på tomten när ugnen med glasyrprover håller på att svalna. Då prövas ens tålamod till max!
#13, jo aldrig går tiden så sakta som när man väntar på att öppna en ugn. Det ryktas om att jag blivit sedd hängandes på ugnen med en stark ficklampa lysandes in i titthålen för att få en första kik, men någon sådant vill jag inte kännas vid…
Så knäpp är man ju inte…Eller..?? kanske ändå..

#14 jooo… så knäpp är man ;) jag brukar oxå lysa in i titthålet men man ser inte så mycket mer än att jo grejorna finns kvar och glasyren verkar ha smält ut ;)
#15, halogenlampa hjälper lite…
ha ha ha…vad roliga ni är…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Lotta2, vänta bara tills du bränt din allra första ved/saltugn efter att ha ägnat en dag åt att sätta den och en dag åt att elda den. Glöm sömnen den natten….
Lars, den sömnlösheten ser jag iaf fram emot! Hu, vilken nervositet at öppna den ugnen. Då måste det suga i magen!!