Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4460 ggr
Bregotta
1

Ställmedel

Hejsan,

Har blandat glasyr (färdigköpt) och skall blanda i ställmedel. Har köpt det också färdigt (Kur 1). Och nu en dum fråga: Hur blandar man i det - är det bara att klicka ner, eller skall man lösa upp det lite först?

Har förresten idag kört min allra första skröj i min "nya" begagnade ugn, väntar med spänning på att få öppna… Skrattande

zzaga
0

När jag använde en sån kur till cebex röda så bara klickade jag i det. Men det är nog lättare att lösa det i en liten skål med vatten eller lite glasyr först. Kuren som jag använde var lite som vasselin i konsistensen.

Bregotta
0

Jättetack! Jag skall genast gå ut och göra så!

EvaLeraMM
0

Zzaga, jag har också använt kur 1 i cebex röde men den satte sig som en sten i botten igen. Hur mycket använde du? Jag tog en matsked.

zzaga
0

Jag fick nån lapp med i samband med köpet där det stod hur mycket man skulle ha i förhållande till mängden glasyr. Jag mins inte riktigt hur mycket det var. Jag har nån svag kännsla av att det är ett sätt till att sälja en pryl till. Jag gillar inte när saker heter "kur 1" eller "kur 2" utan att man vet vad det är man häller i. 

Men jag använder en borrmaskin med en lång pinne med propeller på när jag rör upp mina glasyer, på så vis spar jag en hel massa tråkig tid med att stå och röra upp hårda glasyrer.

LarsT
0

Bentonit !!

zzaga
0

Jo, jag funderade på om jag skulle blanda i det, men när glasyren är så jäkla dyr vågar man ju fasen inte börja mixtra:/

LarsT
0

Tja, man tillsätter aluminium/bentonit och det gör att glasyren "stelnar till" men som jag förstått vill den gärna rinna ner och lägga sig i bottnen och då skulle det bara vara positivt. Kan ju alltid prova med en mindre mängd ?

zzaga
0

Jo, man borde kunna testa lite. Men det funkar rätt bra med borrmaskinen. Hade inte velat försökar röra upp den för hand :/

zzaga
0

Hur gick det med glasyren? Blev den bra?

Bregotta
0

#9 - jajamensan - om du menar min glasyr! Blandade en massa (4) olika färdigköpta då, glömde kuren i en - och den satt som sten i botten när jag skulle ha den. Klickade i lite kur - och se -sen efter ett tag gick den att röra upp igen.Skrattande

Nu har jag börjat ladda för att blanda egna glasyrer. Blandade en askglasyr förra helgen men har inte provbrännt den än. Har oxå köpt koboltoxid och tennoxid av Isak Isaksson som jag fick igår + en massa annat hos Cebex.

Undrar just nu mycket övet hur ni alla skyddar er när ni blandar, glaserar och bränner. Jag tror att jag startar en ny tråd om det …

zzaga
0

Oh, vad roligt att det gick bra. Du kan använda bentonit i glasyren istället för att köpa dyra kurer hos cebex. Jag gjorde det senast för nån vecka sedan och det har funkat fint:) Men vad roligt att det funkade.

Oh, vad roligt att du ska börja blanda egna! Askglasyrer kan bli så himla snygga! Visar du resultatet sen? Nyfiken är man ju!

Jag har ansiktsmask på mig och gummihanskar (kolbolt går över direkt via huden). Min ugn står på en loge så just nu behöver jag inget utsug, annars ska man ha det för gasernas skull.

Bregotta
0

Köpte bentonit efter att  ha läst era inlägg om det förut. Funkar bra tycker jag också, och precis som du säger så mycket billigare!

Yes, jag skall väl så småningom visa men man känner sig inte riktigt i klass med er andra så, får väl samla mod och sen så…

Min ugn står i vårt garage- två dörrar mellan det och huset (ligger i samma byggnad). Jag har inte utsug men öppnar fönstren och ibland ytterdörren (i garaget)  när jag bränner, räcker det?

zzaga
0

Schyst:)

Alla är vi gröna i början:D och tur är väl det!

Ja, det tror jag absolut räcker så länge du inte vistats i rummet under tiden du bränner.

Ulla
0

Även om en sak är gjord av en nybörjare så kan den vara riktig fin ändå.

Jag tycker också att våra EOD-diskussioner är bra. De visar hur olika man kan tycka om samma föremål. En blir lyrisk över en kruka medan någon annan tycker att den är gräslig. Visst är det kul!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Jag tycker också att det är jätteroligt att höra allas åsikter. Iblan har jag valt nått som jag varit nästan säker på att alla skulle tycka om och sen blir det tvärt om:D

Bregotta
0

Ja, jag tror att det är bra och utvecklande att för sig själv formulera vad man egentligen tycker, då tvingar man sig att se det på ett mer intensivt sätt, eller hur man nu skall uttrycka det, (om ni förstår vad jag menar?)

… och OK jag skall ta mod till mig och lägga ut lite bilder--- tror jag Räcka ut tungan

zzaga
0

Jag håller helt med. Jag tycker också att jag utvecklas när jag tvingas tycka om något eller när jag hör någon annan tycka saker. Iband kommer det fram saker jag inte ens lagt märke till:)

Vad kul, jag är jättnyfiken!

Bregotta
0

Hm, nu ligger det lite bilder ute. Generad

zzaga
0

Oh, vilken schyst lampa och den där skålen var inte illa den heller! Bra att du la ut dina grejer:D

Bregotta
0

Tack, zzaga! Nu är det i alla fall gjort, frisk vågat …

Ulla
0

Där ser du, det var väl inte så farligt Skrattande

Du behöver verkligen inte skämmas för din keramik.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

abbis
0

fatet i svart med blå spiral är superhäftigt

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bregotta
0

Tack, alla. Nu känns det bra, när jag vågat ta steget ut i stora världen… ;-)