Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2519 ggr
Katarina
0

Tacksam för tips

Ska försöka mig på att göra lerfigurer på fri hand. Har bara tillgång till vanlig köksugn. Har ni tips på vilken lera som är bra att använda? Får inte lufttorka för fort, och om den inte lufttorkar ska den kunna brännas i vanlig ugn. Vill kunna måla på när figurerna är färdiga.

mangobango
0

Det finns ingen keramisk lera som går att bränna i så låg temp som en vanlig köksugn klarar. Du får i så fall leta efter en typ av plastmassa (som ibland kallas för lera) som kan antingen härdas i köksugn eller lufttorkas. Å andra sidan, varför inte gå en kvällskurs i keramik? Då får du tillgång till lera, keramikugn och handledning.

[rolnor]
0

Finns väl nåt sem heter cenitlera, brukar finnas i affärer med konstnärsmateriel, typ Dekorima?

Katarina
0

#1 Har länge funderat på att gå en kurs, men det har inte blivit av. Tittade faktiskt i kurskatalogen för någon vecka sedan, men alla keramikkurser var fullbokade.

#2 Jo, har provat med cernitlera, men dels "smälter" den till viss del när jag bränner den, så att fina detaljer tappar formen, sen kan man ju inte "mejsla" ut detaljer utan allt knådas fram.

Doriz
0

Det finns en plastisk "lera" på Panduro, eller fanns i alla fall, som lufttorkade om jag inte minns fel. Fördelen med den var att din inte ramlade ihop då den torkade. Såldes i små, förpackningar om ca 250 g i kulören vit eller terrakotta. Du har inte funderat på trolldeg? Jag har gjort en del saker för många år sedan och de håller än. Det är billigt och man kan blanda i ex olja och tapetklister för att få degen i det skick man vill ha den. Dessutom går det att armera eftersom man inte bränner dem så högt.

Månvind
0

Sen har du Sculpey-lera som finns i olika hårdhetsgrader. Köps i konstnärsbutiker bl a. Har för mig att även cebex säljer det. Dyrt. Googlar du på Sculpey eller Super sculpey så får du fram återförsäljare.