Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 5651 ggr
Jessika
0

Ugn

Hej!
Jag har tänkt köpa min första ugn så jag har tagit in offerter på ugnar. Det är en väldig variation på pris beroende på märke och leverantör.

Min fråga till er är om någon känner till ugnen Kittec CB Studioline, och om det är en bra ugn trots det låga priset? Automatiken som föreslagits är TC 40, är det en bra modell till stengods?

Hoppas någon vet mer än jag!!

kia1
0

Jag har en automatic som heter TC 60  jag tycker den är bra och enkel att förstå Jag vet inte om TC 40 är enklare än 60 men om det är så tycker jag du ska byta till 60 för annars så växer du nog ur den rätt så fort (eller kanske en ännu bättre som du har fler segment i)

Jessika
0

#1 Jo TC40 är nog enklare.

Kan du bränna glas med TC60 oxå?
Vad är anledningen till att du känner att man växer ur den (automatiken)? Tycker du att man vill ha fler funktioner ju mer man lär sig?

Som sagt, jag är nybörjare och vill dels inte köpa för dyr utrustning men jag vill heller inte känna sen att jag snålade in för mycket.

kia1
0

Jag kan bränna glas med den här atomatiken men jag tror att om du ska gör stora saker så är det bra med en mer avanserad men det ska du nog fråga Eva på glaskonst om hon är expert på sådant.

Om du ska bränna glasyrer med mycket kristallefekter då är det bra att ha en atomatik med flera segment på ( du kan ställa in en längre kurva alltså olika topptemperaturer och hålltider)

Hoppas du förstår vad jag menar jag är inte sådär jätte bra på att förklara.

avalon
0

Jag har en tc 40 och den fungerar utmärkt för mig. Det jag har saknat är torkprogram, alltså att man kan ställa ugnen på 100 grader i flera timmar. Men det har jag löst så att hag har ett litet ugnsrum och har hyllor där, så får grejerna stå några  bränningar. Jag jobbar inte med Kristallglasyrer heller, då måste man ju ha nåt mer avancerat. Jag vet inte hur stor prisskillnad det är, det kan ju vara ganska avgörande.

lotta2
0

Jag vet att Eva på glaskonst i fokus i många år brände glas med en väldigt enkel automatik, men det innebär ju en passa passande av ugnen. Jag tror att om man vill bränna glas och räknar med att hålla på med det under ett tag så ska man investera i en automatik som kan klara avkylningskurvorna direkt.

Ugnen Kittec  tycker jag ser välbyggd ut för att vara en toppmatad ugn,jag har själv funderat på att köpa en av deras större frontmatade ugnar. Gillar att dom är i rostfritt stål bland annat. Från leverantären kan du säkert få något namn på någon kund som köpt en sådan ugn och höra med dom om dom är nöjda…

Jessika
0

#5 bra ide att höra efter referenser!

Det är så otroligt svårt att köpa ugn eftersom det är en så stor kostnad, man vill inte att det ska bli fel…

[rolnor]
0

Jag köpte en "billig" ugn som skulle gå att bränna stengods i, men efter bara några bränningar så började elementen "krypa ut" ur sina säten, dessutom blev den så varm i bottnen att plastmattan på olvet började lukta varm plast, den ugnen har jag nu gjort om till en primitiv gasugn, det är en toppmatad cylindrisk ugn, minns inte märke, se upp med skitprylar, dom finns…Rynkar på näsan

Antonio
0

Hej Alla TC 40 älskare!

Jag behöver en läsbar användarhanbok till en ROHDE TC 40.

Är det någon av er som kan bidra men en kopia av en sådan?

Hjärtlig tacksam

Antonio

Ulla
0

Hej Antonia!

Varför tar du inte och skriver en egen tråd? Jag tror att du har större chans att få svar då.

Lycka till!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Antonio
0

Hej Ulla!

Tack för tipset.

AntoniO Glad