skärtråd
Hejsan:)
Jag har två problem som jag undrar om ni kan hjälpa mig med.
Nr 1. När jag skär av mina krukor från spånplattan som jag drejar på så blir en del krukor snea av själva skärtråden. Hur gör ni för att undvika det här?
Nr 2. Jag har nyligen blivit stolt ägare till en mätpinne. Och den är till stor hjälp, förutom att jag inte riktigt vet hur jag ska göra när jag ska ta av krukan ifrån drejskivan. Jag drejar som sagt på spånplattor när jag lyfter underifrån så går ju krukan emot pinnen så att den deformeras…. Hur gör ni? Lyfter ni bakifrån på något skumt vis?
På nr 2 svarar jag att det finns ett annat sätt att kringgå pinnen när man vill ha den ivägen… Sätt den på ett kullager så kan du snurra pinnen ur vägen när du behöver och snurra fram den när du vill ha den framme. Och behålla inställningen som den ska vara.

Ah, jag får ta och skaffa ett sånt. Tack:D
Fast jag tror att drejproffsen har massor av andra sätt att lösa det, inklusive lyfta skumt…Vi får väl lyssna och lära;D

He he:) jag hoppas på det!:D

1. Om du drejar på platta så skulle jag nog rekommendera att använda gips istället. Då renskär man bara basen av det man har drejat så att kanterna är fina och ställer in det i ett fuktskåp eller under plast en halv dag eller över natten..Då slipper du skära.Dom lossnar av sig själva. Kanske funkar på spånplatta också eftersom den suger lite fukt den också!
2.Du slipper förhoppningsvis problemet om du inte skär av godset från plattan. Och när du lirkar av plattan från drejskiva så gör det från mätstickorna. Är det fasta stickor i drejskivan?
Lycka till!!

zzaga, du plockar fram en stump tätningslist och tejpar fast den på spetsen av mätstickan. Klipper du lite snett så får du en flexibel, spetsig mätsticka istället som ger dig spelrum när du sticker in skruvmejseln och tar av spånplattan. Skär inte av krukorna utan lämna dem nakna så kan du vända upp o ner på grejerna efter några timmar. När allt är lagom för beskickning har också spånplattan släppt själv.

Drejar även jag på gips som släpper lätt efter ett litet knack mot hårt underlag, när det blivit läderhårt.

6
Åh! Smart!!!
Jag ska testa och se om det funkar bättre att vända dom uppochner. Nu tycker jag de måste bli så himla hårda innan de lossnar, svårt om man måste fixa till nån fotring och så, det brukar vara aldeles för hårda då.
Jag gillar inte gips:/ Jag är så fummlig så jag kommer säkert tappa dom i golvet så de går sönder och sen kommer det bitar i leran så det sprängs och sen måste man hålla på och gjuta massa… nej… lättare med spånskivor.
har aldrig drejat på plattor…tycker det tar för mycket plats i torkskåpet…jag skär av med en tvinnad tråd sen häller jag på lite vatten och skär en gång till då flyter föremålet som på ett kullager då slipper man sätta händerna på godsets vägg..man skjuter över föremålet i handflatan o sätter det på torkbrädan som tar 4-50föremål…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Hej!
Jag drejar alltid med klösar upp till 1/2 kg på oglaserade kakelplattor. Jättebra! Man kan dreja hur tunnt som helst utan att deformera godset.
Tag en kakelplatta och smeta fast den runt kanten med en lerkorv på drejskivan, fukta plattan lite och tryck fast klösen. Dreja. När krukan är färdig skär man ett snitt på ca 2 cm, närmast drejskivan som roterar. Sen tar man av plattan med en kniv i hörnet. Sätt nästa kakelplatta i lerramen och dreja nästa kruka o.s.v.
Plattorna har jag köpt på Cebex.