Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1353 ggr
Bruzapetra
0

Öppnat ugn...

Min kära ugn är öppnad och jag känner mig faktiskt ganska nöjd!!!:) Fick ut flera fina glasyr prover och käglorna stod så fint och nickade, tjohej! Tyvärr får jag inte riktigt till mina tennglasyrer. Får dom inte riktigt så blanka som jag vill ha dem. Kan det bero på temperaturen? Att de behöver några grader extra. Många glasyrer (stengods) Blir väl blankare av de där sista graderna? Eller beror det bara på ingredienserna. Testade även din Lotta (tennglasyren alltså)den blev fin men inte så blank som jag tänkt mig. Ska den vara det?

Tar tacksamt emot alla recept på tjusiga blanka tennglasyrer för kägla 8. Letar efter den perfekta:)

Tack o hej Petra

zzaga
0

Vad kul att du blev nöjd!:D

Vad fick du för temp/con i ugnen nu då?

lotta2
0

Jo, jag har nog kört den till en rejäl kägla 8 i båge innan, då var den ganska blank vill jag minnas.

Bruzapetra
0

Ok, Lotta. Jag ska testa den igen med lite högre temp på. Men den var som sagt fin annars ändå. Ugnen brände till con 8 knappt i botten. Ja, det känns jättekul ialla fall, nu ska här brännas av bara f-n:)

zzaga
0

*he he he*

Ulla
0

Äntligen! Det måste kännas bra att du har fixat det.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Hubert
0

Jag har den här tennglasyren som kanske skulle passa. Blir bra både på diverse vit och Porslinslera.

Kalifältspat  1018,  zinkoxid 246,   krita 308,  tennoxid 244, kvarts 410,  kaolin 62

Louise

Bruzapetra
0

Tack Louise! Roligt att få testa fler recept:)

pluppan
0

det här är receptet  jag använder på mina vita grejer (finns att se på min sida) iochförsig även den på den svarta leran då den kryper men det beror på den leran.

den blir blank och fin kom bara ihåg att putsa av med handen för annars blir det gärna nålstick eftersom den typ inte rinner alls. jag bränner den i 1280.

• 51.6 kali
  • 12.4 krita
  • 5.0 zinkoxid
  • 4,8 kaolin
  • 23.8 kvarts
  • 2.3 litiumkarbonat
  • 8% tennoxid
Bruzapetra
0

Tack pluppan!! Kul, vad menar du förresten med att putsa av med handen? Det fattade inte jag så här tidigt på morgonen:)

Petra

pluppan
0

efter att du glaserat så putsa med handen på det glaserade……den blir ibland nålstick när man glaserar redan och det måste man putsa igen för det rinner inte ihop annars. vet inte om det blev någe klarare…….kanske är det försent så här dags på kvällen för mig att förklara braGlad

zzaga
0

6 Hubert

Vilken temp bränner du den i? 1280? är det g i reseptet?

Hubert
0

zzaga, min väninna bränner i 1240 och jag har bränner i 1260. Du kan prova 1280 men möjligen att du får "höja tempen" lite i glasyren med att lägga till några gram kaolin. Har inte provat själv i 1280./Louise