Dax för IWCAT2007
Här kommer en länk till workshopen i Tokoname! En månad i Japan och man bor hos en familj!!! Ett litet tips om du söker! Plugga lite Japanska så får du ut mer av resan och upplevelserna!!!!
ansökningen går ut den 28:e Feb
Vilken lyx… Ska du söka umåform?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

ÅH!!!!! Jag vill!!! Tänk vad fantastiskt roligt. Och att få bo hos en familj. Nått år ska jag söka!
Vet faktiskt inte om det drar så mycket efter som man har varit i kina .Klart det var snart 20 år sen men det blir en blandning av våran kultur och deras.Och i mitt huvud ser det fortfarande ut som en tiger kaka fast det är grisen år i år.Min andra anagamugn blir det men på mitt sätt fast det sitter säkert en Japan eller kines någonstans i ugnen eller i skorstenen och djävlas.
Intressant att China och Hong Kong har sänt 20 st under 11 år och lilla plutt sverige 16 st! Imponerande.
Knappt 6000:- för workshop, inte illa. Sen tillkommer resan men vilken upplevelse det måste vara!

1# Inte iår, tyvärr!!!! Har planer just nu att åka tillbaka till Kyoto och Bizen i sommar ev höst. Pratade med en tysk som har varit på IWCAT och det var han som rekomenderade att plugga lite japanska innan man åker dit. Så iår blir det att förbereda för nästa. Har tagit kontakt med Medborgar skolan om japanska kurser iallafall.
Sen har jag ju just öppnat min verkstad samt att jag slår upp dörrarna till butiken i mars/april så jag har att göra*L*.

#3 Jag var i kina och reste runt 2004 och jag måste säga att jag blev lite besviken! Var inte alls samma öppenhet och värme som jag kände i Japan. Visst, fin keramik och trevliga människor men inget att jämnföra med tex Bizen eller Kyoto där vi fick goda kontakter med keramiker och vanligt folk. I Kina var det väldigt stängt och styrt som alla vet.
Var lite fundersam i om jag ihuvudtaget skulle till Kin pga det politiska klimatet, men kände samtidigt att jag inte skulle kunna bilda min egen uppfattning av dagens situation av Kina om jag inte åkte dit. Försökte dock att hålla ett öga på vart och hur mina pengar spenderades.. Dricksen jag lämnade på mitt rum som skulle vara till städerskan gick så klart inte till henne utan dom tog tre kontrollanter som kollade rummen innan vi reste vidare från Jingdezhen.*Hmmm* Små påve takter!
Hur jag kom på detta var lite lustigt för dagen innan hade vi varit ute fotat en hel dag och jag hade tagit en liten handuk för att slå in ett av mina objektiv i som jag senare klantigt nog glömde bort och som blev liggande kvar i min ryggsäck som sedermera hamnade längst in i bussens lastrum*Ghaa* Så det vara bara att betala kontrollanterna de 5:- det kostade att ersätta handuken, varpå jag frågade ifall detta inte kunde täckas av de 200:- jag lämnade på rummet, men några pengar på mitt rum hade dom aldrig sett*Ja,ja,ja*hmmm* inte boken jag glömde heller…Var värsta gestapo känslan när dom stoppade bussen och glev på med protokollet i högstahugg!!!Lärde mig iallafall att alltid ge dricksen direkt till den personen den är ämnat till!