Kan inte sova!!!!!!
Urrk!!! Vad trött jag blir!!! Somnar in som vanligt men vaknar så jäkla tidigt 3:30 och PLING kan inte sova!! Blir super trött på kvällen men får iallafall ingen ro att somna förens kl 23:30-24:00. Vad i hellskotta skall man göra!!? Har testat nåt te som skulle vara bra men jag kan bara inte somna om!!!

Du får helt enkelt ligga och tänka ut ny snygg keramik som du ska göra. Det brukar jag ligga och tänka på när jag inte kan sova.
nu låter jag skitpräktig men bra motion under dagen brukar vara bra. verkar som om du hamnat i en ond cirkel, även om du arbetar med hantverk hela dagen så kroppen känns trött behöver man ett rejält fyspass några gånger i veckan.
Har såna perioder ibland också . Brukar gå ner i verkstaden eller börjar att baka frallor ,baggett till frukost.Annars är det en fin tid att gå ut i skogen och höra när alla djuren vaknar.Kanske åker en sväng och fiskar lite. Fast det sliter ju på kroppen att vakna förtidigt en längre tid.Men på sommaren går det ju bra. Själv är jag ingen vinter människa, gillar värmen mer.
mvh Lennart.E

Håller med tidigare inlägg! + att du får försöka jobba bort tanken "hjälp- jag kan inte sova" eller "jag kommer inte att somna nu heller" Den blockerar dig och man blir rädd för sjäva sovandet och att det inte skall funka och då gör det inte det. Ligg inte och vrid och vänd för länge, gå upp och gör något annat och tänk "OK då tar jag tiden till något annat istället" Gör något lugnt som inte skruvar upp dig men som är rofyllt. Själv brukar jag ta varma duschar (till makens förvtvivlan -varmvattenkostnad du vet..). Ibland tar jag Valerina forte (hälsokost, lite lugnande. finns på apoteket). Detta händer alla då och då att man inte kan somna eller vaknar för tidigt speciellt när man är uppskruvad av någon anledning. Regelbunden motion, bra kvällsrutiner och din attityd till ditt sovande är bra att jobba med för att koppa på rätt köl igen. (Hoppsan nu låter jag som om jag var på jobbet.. är beteendeveteare ;-) Pluppan - nu är vi flera om präktigheten!
Bregotta vad är beteendeveteare för något ? Visste inte ens att det fanns ett sånt yrke. Du skulle kunna vara keramikbeteedeveteare vilket ord, namn
mvh Lennart. E

Brukar ha lite problem att sova när det är fullmåne.. blir lite allmänt knäpp då, det var fullmåne igår så det känner jag av. Har gått en kurs i självhypnos o lärt mig att man kan "programmera" om sig om man tillexempel inte kan sova. Det funkar rätt bra för mig.

Andra saker som kan funka:
Bokför eller läs nån trist rapport och intala dig själv att du absolut inte får bli trött (omvänd psykologi) och att du måste sitta i tre hela dygn med det:D
Besök en småbarnsfamilj.
Tänk igenom saker innan du somnar så du liksom "rensar systemdisken" innan du går o lägger dig.
Spring jättelångt i skogen eller hugg väldigt mycket ved:)
Se en jättetråkig film på nått språk du inte förstår otextad eller nått från UR där det pratar långsamt och övertydligt.
Utnyttja tiden genom att göra tråkiga men nödvändiga saker, dammsuga, städa ur köksskåpen, städa bakom spisen, frosta av frysen och andra saker som man ( i alla fall inte jag) prioritera i vanliga fall.
Läs en bok på väldigt krånglig Engelska, typ biblen i gammal översättning.
Be att få lite ryggmassage av nån innan du går och lägger dig.

#5 Nej, det är ju inte lätt att veta. För mig som är det är det ju självklart
Här kommer lite info som jag klippte från nätet. Min utbildning ligger inom organisationspsykologi/psykologi,
"Beteendevetare studerar ämnen som pedagogik, psykologi och sociologi. Inom programmen ges du vanligtvis stor frihet att själv välja hur de olika ämnena ska kombineras. Syftet med utbildningen är att få kunskaper och metoder för att arbeta med människor i någon form."
"Beteendevetare är en expanderande yrkeskategori inom arbetslivet eftersom allt fler arbetsgivare tycker det är viktigt med personalens hälsa, kompetensutveckling och trivsel. Arbeten finns inom områden som ligger nära socionom-, psykolog-, personal- och samhällsvetaryrkena."

Skaffa eller låna ett litet, ganska aktivt barn och umgås med det dygnet runt i nån vecka, sen kommer du inte vakna frivilligt kan jag lova ! Annars tror jag på att det är motion och frisk luft (under dagen), och att man inte dricker kaffe eller alkohol på kvällen som är det bästa för att få sova. Och att inte vila på dagen heller. Och är det något man ligger och oroar sig för ska man nog försöka lösa det problemet innan man går och lägger sig, iallafall prata med någon. Sov gott !

Lyssna på en bok, funkar. Jag har mycke svårt att sova för jag har en värksjukdom "fibromyalgi" vilket gör att man inte kommer ner i fas 4 = djupsömn och det ställer till sömnproblem, antingen är man jättetrött närhelst på dygnet men kan inte sova iallafall och som alltid ställer till med svåra problem för mig. Jag har provat det mesta, men en bok som man lyssnar på är ett klockrent sömnpiller ;) testa det, helst med en röst som är "tråkig".

…
Desperate housewife - erbjuder sex…

Tack för alla go tips!!!!! Gillade speciellt ideen om att baka *s* Så det blev en sockerkaka vid fem tiden i morse..Tror mina grannar uppskattar det , hela huset luktade kaka*mmmmmm!!* Tack för den Lennart!
Jag tror det är det att man kanske sitter still lite för mycket i verkstan. Tränade lite tidigare men har inte hunnit med det på ett tag nu. Alla verkstads/butiks/ler/familje/ugn och vänner projekten tar för mycket tid.. Kanske måste rensa ut lite "måsten" *L* plus att jag har lite svårt med ordet "nej" ibland, å de kan ställa till det lite*L*