Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3205 ggr
kolojox
1

Raku

Jag ska bygga en rakuugn.  Har du något tips vad som är det aldra viktigaste att tänka på….glasyr, reduktion, bränning och vilken slags ugnstyp passar bäst första gången? Är det smartast att skröjbränna i elugn? Jag tycker att det skulle vara roligast att gå hela vägen via rakuugnen. Men det kanske är osmart?

Jag har 2,5 vecka på mig att bygga och att bränna. Har inte hittat någon bra skiss på nätet över en ugn som passar mig. Den ska inte vara för simpel, men heller inte för avancerad.

LindaLunda
0

Vill också gärna veta allt i detta ämne.

Linda

LindaLunda

Vanja-K
0

Har sett en riktigt bra byggd rakuugn. En slags platta.  Sedan en hög överdel. Fördelen med denna typ är att det är otroligt mycket enklare att lyfta av överdelen och ta ut godset. Än att lyfta upp från ugnen. Har också sett rakuugnar som har en lucka framtill. Mycket smidigt! Den ugnen var en Rhode.

Goggla på att bygga Raku ugn. Tror t.o.m att det finn någon video om detta på You Tube.

Marang
0

Gå in på www.youtube/user/sleachpots .Han har en toppenfin raku-ugn som han demostrerar.Berätta hur de går , jag är väldigt nyfiken i en strut.Lycka till

[rolnor]
1

Har sett en tunna som är klädd med fiber invändigt, den är vänd uppochned och är fäst med vajrar så den går att hissa upp för att blotta det varma godset, finns andra lösningar, tunnan kan t.ex. vara delad på mitten och halvorna kan delas när godset är klart, finessen är att slippa sticka ned en tång långt ned i en varm tunna.

Eva-Karin
0

Jag har byggt några rakuugnar i modell "tophat", beskrivning som #2. Namnet efter hur den ser ut, som en hatt man lyfter av. Mycket smidigt eftersom man kan bygga flera lager inne i ugnen om man har mycket små saker.

Vi har använt ett fyrkantsnät till stommen och isollerat med keramiskfiber. Fördelen med nätet är att den blir lätt att hantera och relativt portabel.

När jag googlade hittade jag de här sidorna som visar ungefär principen som vi har använt oss av. Skillnaden  från den första är att vi byggt en bottenplatta av nät och fiber och gjort ett ingångshål i sidan för brännaren. I den andra sidan har man gort en kraftig stålställning som vi inte gjort. Har fungerat bra ändå. Den första ugnen jag var med om att bygga byggdes för 13 år sedan och fungerar utmärkt fortfarande.

http://home.earthlink.net/~crookedtreepots/id15.html

http://www.lockettpots.co.uk/rak_kil.php

Lycka till!

Ulla
0

Jag gjorde länkarna klickbara. Hoppas att du inte har någonting emot det?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

kolojox
0

Åh vad kul! Så många tips! Tack!

Jag ska bygga ugnen i april-maj. Kanske lämnar jag bilder här då!