cmc
cetylmethylcellulosa=CMC används till 4% i en glasyr för att kunna pensla på den på skröjat gods. Jag skulle vilja köpa den litervis.
Små förpackningar på cebex är inte rimligt att köpa.
Det är en produkt från pappersindustrin. Vad heter det med ett annat ord och nån som vet var man kan köpa?

Jag googlade och hittade den som e466 eller cellulosagummi. Det stod att det numera också används som tapetklister så kanske du kan hitta det i större mängder i en tapet- och färgaffär.
Jag kan dock inte hitta nåt som heter cetyl methylcellulosa, bara carboxylmethylcellulosa förkortat cmc. Det används som förtjockningsmedel och stabilisator i en massa livsmedel och annat så det verkar ju som det riktiga.
En del tillsätter lite tapetklister till glasyren för att det skall gå lättare att pensla på. Har inte testat själv, men det kan säkert vara värt att pröva. Det måste ju bli betydligt billigare.
Maken har sånt på jobbet i 25-kilos säckar, det kommer från pappersindustrin. Han tror det har tillverkats på pappersfabriken i Skoghall men vet inte om det fortfarande görs där. Finns det nån pappersfabrik i närheten av där du bor? eller nån livsmedelsindustri där de använder det som förtjockningsmedel kanske? som du skulle kunna fråga?
Om ni googlar, så finns även ett närbesläktat material som kallas Carrageen eller Carragena. Det används också bl.a. inom livsmedelsindustrin, och har i stort sett samma egenskaper som CMC.

Ett alternativ är att blanda lite potatismjöl i glasyren innan pensling. Jag har testat det och det fungerar jättebra. Vidhäftningsförmågan på redan glaserat gods är bra. Jag har oxå hört talas om tapetklister men ej prövat någon gång.
Tror att det korrekta kemiska namnet är karboxymetylcellulosa (på svenska). Du måste förbruka ganska stora mängder, det här materialet är väl ganska drygt?
Javist, det är vanligt tapetklister ,o finns i närmaste färghandel. ibland ler lyckan på närmare håll än annars.
Jag misstänkte att det egentligen var nånting enkelt. hur många gånger stöter vi inte på dyra produkter med ett konstigt kemiskt namn hos en specialfirma och sen finns det till ett vardagligt namn hundra gånger billigare!
Carragen använder jag till att förtjocka krämer o.dyl när jag tillverkar mina skönhetspreparat!!! Det är en tång som växer i havet.
Carragen användes flitigt vid glasyrberedning hos Höganäs Keramik, och det var där som jag blev bekant med materialet.
Jag fick också veta att det ofta används - som Dahlia säger - inom kosmetikatillverkning, och även inom t.ex. mejeriproduktion. Ursprungsmaterialet är någon sorts alg, eller tång.
Det lär också finnas något som kallas "Irish Moss", som är något liknande.
En viktig sak är väl om förtjockningsmedlet så småningom bryts ned (ruttnar)? Finns förstås konserveringsmedel i så fall, tror att CMC har begränsad hållbarhet t.ex. Carragen kanske är bättre?
Min erfarenhet är att hållbarheten varierar en del, beroende vilka ämnen det är hopblandat med. Vissa hinkar verkar kunna stå i åratal, medan andra börjar lukta ganska tidigt….
Om jag nu minns rätt, ruttnade CMC:n snabbare än Carrageen…men båda ruttnar till slut.
Jag hade en gång några riktigt gamla burkar med underglasyrfärg som var förtjockad med Carrageen…den luktade verkligen inte gott…
…men märkligt nog fungerade färgen bra ändå…
För att det inte skall bildas ohanterliga klumpar, är det bäst att tillsätta sådana här ämnen torrt, och torrblanda först, innan vattnet tillsätts.
Ca 1-2% av den totala torra pulvervikten brukar vara lagom tillsats till en glasyr.

Träffade för länge sen en Norsk keramiker som jobbade för en keramik fabrik .Han letade efter ett ämne och hittade det till slut i en Livsmedelsaffär och det var Maizenamjöl. Om jag inte minns fel så annvädes maizenamjölet i ler engoben för att fästa på stengodset.Kan kanske var tvärt om, är inte riktigt säker längre.
Ja, om det bara är ett bindemedel, och inte en förtjockare, som man är ute efter, finns det nog en hel del att hitta bland livsmedlen….
Förr har man använt ägg, socker, sirap m.m. som bindare i både färger och glasyrer…

Maizena är väl en form av stärkelse? Detta borde jäsa snarare än ruttna, tror att det blir kort hållbarhet.
När de använde Maizena så var det bara när de dekorerade med engoben , alltså tillfälliga blandningar.
När du skriver jäsa så kan du jäst i leran 50g på 50kg = smidigt som bara den och luktar där efter också. 

#15 Varför ha jäst i leran??
#15 Ja, varför? Blir leran mer plastisk?
Hakar på denna gamla lina. CMC ska väl röras ut i varmt vatten, då blir det inga klumpar (inte kokande). Läs bruksanvisning.