Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 5453 ggr
tippex
1

Burk med lock

Hur glasyrbränner ni era burkar med lock?

Har ni locket på burken eller bredvid. Jag är rädd att locket slår sej om den inte ligger på burken. Gäller stengodsbränning.

Hur gör ni???

drejat11
0

Jag bränner alltid mina burkar (oftast porslinslera) ihop med lite aliminiumhydroxid mellan burk och lock. Se gärna mitt album där jag precis laddat upp nya bilder på burkar jag gjorde i december.

Doriz
0

# 1 Som smycken eller Fabargéägg. Jag är mycket lysten på burkar, det är nog något med att kunna stoppa i saker och att det är lite hemligt som ett paket. Får aliminumhydroxid ingen kulör då det bränns?

drejat11
0

Nej, alum.oxid får ingen färg utan finns kvar efter bränning så man får diska noggrannt då det är mycket giftigt att få i sig..

Om man vill vara lite rationell så blandar man alum.oxid med vax och penslar på utorna så slipper man ett moment med att torka bort glasyren innan man lägger på alu.oxiden.

Eva-Karin
0

Vilka fina burkar #1! Jag blev jätte inspirerad. Har alltid gillat burkar men lagt av mig lite på senare tid. men kanske…..

pyromanen
0

Aluminiumoxid är inte särskild giftigt. (Om det hade varit hade jag och andra saltugnsanvändare varit döda Rynkar på näsan för länge sedan). Enligt fakabladet (se nedan) är dödlig dos för råtta 5 g/kilo kropsvikt, vilket översatt till människa innebär at en person på 60 kilo kan sätta i sig 3 hekto innan man stupar.

http://www.labservice.se/varuinfoblad/121100.pdf

abbis
0

Jag torkar bara av glasyren och bränner med locken på plats..Man får knacka lite för att dom ska släppa!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaR
0

Jag bränner mina lock vid sidan av, för de tål inte att hänga på falsen, då slår de sej. Så det beror på modellen om de ska var på eller av!

Aluminium lär vara cancerframkallande vid kontakt med huden. Det finns deodoranter utan aluminium av den anledningen, och en stor debatt om solskyddskrämer som ger melanom.

Men det är lång exponering som är farligt, om det är farligt. Precis som de flesta andra material vi hanterar? Obestämd

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
0

#7 Känner du till någon seriös information där det står att aluminium är cancerframkallande?  Det står ju inget alls på faktabladet om att det ska kunna vara cancerogent och när jag googlar på deodorant och aluminium och cancer och solkrämer så hittar jag inte heller nåt, bara dementier av rykten som funnits om deo.  Ang solkräm hitter jag inget om aluminium alls, bara titan och zink…

LenaR
0

#8 Nej, jag har ingen SERIÖS information. Tungan ute Jag har ingen aning om var jag skulle hitta det heller. Är det något som är säkert så är det att dagens vetenskapliga studier motsäger gårdagens.

Min princip är att hantera alla material lika aktsamt, för - som sagt - lång tids exponering verkar göra ALLT farligt. T.o.m vatten kan man bli allergisk mot. Rynkar på näsan

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
0

Glad  Jo, att vara försiktig med de mesta i glasyrmaterial-väg är nog klokt!   Jag frågade främst för att jag ju själv "umgås" ganska mycket med aluminiumoxid och alldrig hört det skulle kunna vara cancerframkallande… kladdar ju in allt sättmaterial inför varje brääning och skrapar /slipar efter varje bränning förrutom all duttmassakladd på fingrarna…  Att man ska undvika att andas in dammet för att det i längden kan skada lungorna och att det har högt pH så man blir uttorkad om händerna är det enda jag hört innan…

Ursäkta trådkapningen, ska inte dra ämnet bort från burklock nåt mer i denhär tråden … lovar Skrattande

Månvind
0

För att fortsätta trådkapningen… Har läst att aluminium kan vara en bidragande faktor till Alzeimer - men när jag googlade på det igår så visar det sig att många nya rön dementerar det. Man vet inte vad man ska tro. Försiktighet låter bra.

april24
0

Vilka fina och fantasifulla burkar du gör. Den med maskar? som knopp på locket kändes lite brrr dock. Annars väldigt fina burkar.

april24
0

Mitt inlägg gällde dreja11.

drejat11
0

Tack för alla fina kommentarer. Jo, locken med maskarna på brukar väcka lite blandande känslorFlört.

Arbez
0

Hej Pyromanen! Använder du aluminiumoxid på sättplattorna?

Blir bara nyfiken, det är så mkt jag inte vet…

pyromanen
0

Ja, kladdar in sättplattornas ovansida och annat sättmaterial med aluminiumoxid (ca 90% aluminiumoxid och 5% kaolin, 5% ballclay).  för att skydda sättplattorna eftersom jag saltbränner.