plattengobe
Skulle vara intresant att höra vad ni andvänder till era ungsplattor, själv så har jag alltid köpt färdig engobe, men det finns säkert både billigare och bättre att göra själv.

Hej!
Jag undrar också över plattengober. Vet att vi på skolan kom fram till att den färdig köpta var billigare än den som vi blandade själva (har glömt receptet). Vi har dock haft problem med att den flagar av fort. Finns det tips hur man kan slippa detta otyg?
Har precis fått min nya ugn levererad (Kittec toppmatad). De har skickat med en påse där det står "Plattengobe-kaolin"
Hälsn Catharina
Jag blandar hälften kaolin och hälften kvarts. Flagar inte det minsta!

Tack för tipset det ska jag prova nästa gång
Jag blandar 75 kaolin 25 aluminiumhydroxid. Förut blandade jag 50-50, men då hade jag problem med att det flagade.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

..det kan omöjligt bli billigare att köpa färdig plattengob än att blanda själv. Ett kg plattengob 70 kr (mitt eget pris) För tillfället har jag dessutom lagerensning på Lergrossisten så fram till sista maj kostar kaolin och aluminiumoxiden 100 kr per 25 kg säck(ink moms).
Jag har en påse färdigblandad plattengobe som flagnar. Vad tror ni om att tillsätta 25% kaolin till denna? Vad kan hända?

Har provat olika genom åren men klart bäst är endast alumniniumoxid utrört i vatten.
Poja, blir inte det bara som pulver?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag använder oxå bara aluminiumoxid och vatten..man lägger det så tunnt så det blir en hinna…det suger faktiskt in då sillimanitplattorna suger lite..har inga problem med att det "rinner " av
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
När jag penslat på plattengobe ska jag då bränna bara plattorna och hur varmt måste jag bränna?

Nej det behöver du inte.
Du behöver inte bränna plattorna …det är bara att köra
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Hej
Skall det vara aluminiumhydroxid eller aluminiumoxid?
Mvh
António

Aluminiumoxid
Hej poja
Tack så mycket.
António

Hej Antonio! Varsegod.
aluminiumoxid eller aluminiumhydroxid, båda funkar!
efter en tur till stengodstempertur blir det ändå samma av dom.
Är det någon som har ett bra recept på plattengob till saltugn.. Vi använder kiselkarbid plattor som vi målar tunt med 3delar aluminiumoxid och 1del kaolin. men engoben påverkas av saltet i ugnen å kiseln i plattan. blir bruna fläckar å flagar av. jag står å rensar plattor efter varje bränning fy bubblan jobbigt å tråkit.

Vid glasyrbränning 1250-1260 gr : Är det någon som har problem att det lossnar en tunn ring ur botten på era saker när ni använder plattengobe på sättplattorna? Jag vet att det kan bero på för hög temp att sånt händer men jag har en teori att det kan bero på engoben oxå….
Jag blandar också kaolin/kvarts, lika delar, men det är ju inte så hälsosamt när man ska slipa bort stänk o.dyl…..