Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 2068 ggr
zzaga
0

Avdrag

Jag ska precis köra igång eget och grunnar på vad man egentligen får göra avdrag för.

Arbetsskor? Arbetskläder? Telefon? Presentpapper? Dator? Konstnärsmaterial? Studier? Resekostnader? Tidskrifter? Böcker?

Alla tips är välkommna.

LarsT
0

Saker du anser att du behöver för inkomsternas förvärvande. Jag brukar inte fråga innan utan använder mitt "sunda förnuft".

Jag har t.ex. en kund som fått igenom en massa avdrag för att utrusta en keramikverkstad trots att hans firma sysslar med helt annat. Det kallades för typ "utvecklingsavdrag" d.v.s. ett konto som handlade om utveckling av rörelsen i vilken riktning som helst. Du skulle alltså kunna utveckla din verksamhet till bilmekaniker (lämpligt, eller hur) och göra avdrag för en tvåpunktslyft trots att du säljer skålar just nu.

Med andra ord, allt du nämner skulle jag anse vara nödvändigt för att driva din verksamhet. Nitiskheten blir förstås värre när man kanske inte har så stora inkomster att dra av från och det blir minus istället för plus. Men de första tre åren brukar väl anses som uppstart, åtminstone förr.

zzaga
0

Hmm.. verkar klurigt det där med utvecklingsavdrag.

Ifs en keramikverkstad/bilverkstad verkar ju inte så dumt, speciellt inte med min skruttiga bil;)

abbis
0

Du har ju "starta eget " på ifocus…där sitter lite kunnigt folk

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

zzaga
0

Ja, jag har varit där och nosat lite. Jag tänkte att här finns gammla rävar som vet  sånt som är anpassat för keramiker speciellt :)

abbis
0

tror inte det är så stor skillnad på oss och andra företagare…jo förresten vi förväntas leva på luftSkrattande

zzaga
0

He he… jo, men det är jag ju van vid sedan innan;)

Det där med avdrag för elen verkar klurigt. Men om man har separat mätare borde det väl inte vara några problem?

avalon
0

Jag har fått lämna in en lista en gång på saker jag hade köpt in, jag vet inte om dom inte riktigt trodde mig bara för jag hade minus eller om det var en lumpmässig kontroll. Iallafall så hade jag med dator, skrivare, vattendammsugare, massa förvaringsgrejer från ikea och lite annat som kanske inte var helt självklart att det hade med keramik att göra. Men det var godkänt allting. Så allt som jag använder på ett eller annat vis i verkstan tar jag med nu. Och allt byggmaterial när jag renoverar och gör om verkstad och butik.

avalon
0

Jo telefon oxå, och som sagt var den delen av elräkningen som går till ugnen.

zzaga
0

Tack för tipset! Ibland kanske det är lite märkliga saker i andra människors ögon… typ plastbackar, hammare… och sånt som man inte direkt förkippar med keramik.

LarsT
0

Och om du vill krossa ett torkat misslyckat drejförsök. Ska du ge 20 kg:s fatet en dansk skalle ? Skrattande

Det är bara att vara kreativ. I värsta fall får du lämna in en lista som nämndes och förklara och då finns det risk att du får utelämna något. Men det är liten risk….

abbis
0

Ta kvitton på allt du köper…jag begär skrivna kvitton …om jag köper kläder så ber jag dom bara skriva arbetskläder….*L*

didis
0

Jag driver aktiebolag (inte som keramiker) och har följdaktligen en revisor. Varje gång jag frågat honom om någon kostnad kan debiteras bolaget säger han jajamänsan. Tex har jag speciella glasögon på jobbet för att inte förstöra mina privata.

Företaget behöver ju en massa prylar - verktygslåda, microvågsugn, dator, möbler etc - mycket sånt man lika gärna kunde använda hemma. Poängen är att OM du ska använda det i företaget så skall det betalas av företaget.

Glöm inte heller bort att du (om du har ab) kan sälja saker till företaget, tex din gamla micro. Fast du kan bara sälja den till rimligt marknadsvärde, vilket oftast inte är så mycket…

zzaga
0

Tack för alla tips. Det där OM var bra riktlinje. Undras om skattemyndigheten i Simrishamn har hört talas om det…

Hubert
0

Jag kan rekomendera att träffa någon på ALMI, www.almi.se som är en bra samtalspartner i stort och smått. Det är en statlig stiftelse som har i uppgift att hjälpa småföretagare i stort och smått. Mycket info och en vän till mig fick gå kurs i deras regi när hon startade nytt företag som tapetserare här i Stockholm. Gratis!

Lycka till/Louise

zzaga
0

Tack för tispet om Almi:)

Vavrakeramik
0

Jag pratade med Almi men för mig kunde de inte göra någonting eftersom jag inte tänkte ta lån för att starta upp. Tydligen har de fördelaktiga lån om man behöver det för att sätta igång.

zzaga
0

Aha… jag har inte heller tänkt ta lån…:/ Så de kanske inte kan hjälpa mig heller.

didis
0

ALMI har INTE fördelaktiga lån, däremot kan banken kräva att ALMI gå in och delfinansierar. ALMI-lånen har något högre ränta än banklån och du står som borgensman på en del av beloppet (vilket är bra om du är enskild, mindre bra om du har ab). Jag tog tex 150.000 i ALMI-lån och om mitt ab går i konkurs står jag som borgensman på 10.000:-. De pengar som jag lånat via bank har jag inget personligt borgensåtagande för.