Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3630 ggr
Staffan
0

För levande ljus?

Få saker skänker lika mycket ro som levande ljus.

Det måste finnas massor av sätt att göra ljusstakar i keramik. För såväl vanliga ljus som värmeljus. Har ni gjort några ljusstakar som ni kan tänka er att dela med er av?

// staffan

amandas-keramik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

några lergods stakar……………..

amandas-keramik
0

med plats för äpplen

amandas-keramik
0

och så lite prickiga

Pia
0

Åh vilka fina, Amanda! Jag tycker nog bäst om #1

Staffan
0

Min favorit är det större fatet med plats för äpplen. Det skulle ju även passa perfekt som uppläggningsfat för kräftorna i augustimörkret… :)

// staffan

amandas-keramik
0

hej staffan! vilka underbara bilder………..får en att längta och fantisera………..mysigt!

amandas-keramik
0

tack pia!!!

Pia
0

fast alla är förstås fina ändå:) jag gillar verkligen den modellen på ljusstake!

har några liknande själv, favoriten är en ljusgrön med små råttor på (till vilken jag har en blå matchande stor ljuslykta med ännu fler små råttor:). om jag bara mindes vad keramikern hette…hon har verkstaden mellan kungsängen och sigtuna har jag för mig.

Jordemor
0

Måste få instämma i tidigare talares ord. Dina ljusstakar är helt underbara. Jag kikade på dom idag på morgonen och har försökt mig på att göra nåt liknande. Dom blev förstås inte i alls så bra men dina ljusstakar gav mig inspiration idag.

amandas-keramik
0

hej ! va kul jorde mor!!! det är ju en väldigt enkel,basic form,men som man kan variera i det oändliga,om jag sätter handtag på dem blir de dubbelt så lätta att sälja har jag märkt också…… kommer foton på dem senare

LenaR
0

Ska inte försöka tävla med Amanda så jag visar mina lyktor för värmeljus istället. Jag älskar Raku!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Denna kommentar har tagits bort.
Jordemor
0

Jättefina Lena. jag har själv aldrig provat på Raku men blir faktiskt mer och mer sugen ju mer jag läser om det. Får se om det dyker upp nån kurs eller så man kan gå.

Pia
0

Jättefina, Lena, säger jag med:) Härliga färger, formen och de små hjärtana!

amandas-keramik
0

häftig yta,är det bara koppar oxid???

LenaR
0

Ser att jag fått ett tomt inlägg ovan (igen! Hur lyckas jag?) Där hade jag iaf skrivit att min favorit bland Amandas ljusstakar är den kombinerade skålen - perfekt till höstkvällschipsen också! Du gillar verkligen att dekorera, Amanda?

#15 10 viktdelar rakufritta för att det ska fästa på godset överhuvudtaget, 10 bentonit, 90 kopparoxid (eller kopparkarbonat). Sedan är det bara att lista ut hur man ska få till flammorna…

Ulla
0

Den här kan man använda som ljuslykta om man vill. Eller som fruktskål eller att samla kottar i. Ja, det mesta som inte är för smått. Risgryn eller lingonsylt går inte - det kan man nästan se av fotot.Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Pia
0

Oj vad fin Ulla, som en lampa! Jättetjusig:)

LenaR
0

#17 Den där var ju riktigt elegant! Är den gjord i stengods? Den ser inte ut att ha slagit sig alls.

Ulla
0

Ja, den är gjord i stengods och den har slagit sig litet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Jag tycker den är jättefin, och med en fin återhållsam glasyr som lyfter fram mönstret så bra.

MeWa
0

…hade en period med ägg-tema. Tyckte de passade i köket hemma :-)

MeWa
0

…och ett ägg till:

LenaR
0

MeWa, vilka roliga! Och vilket varmt ljus det blev av den där gula fläcken vid värmeljuset!

Keraleij
0

Detta blev ju nästan en ny utställning! Jag gör också kammarljusstakar med hänkel som påminner om amandas.

Här kommer därför en helt annan sort, gjorda i tryckform av gips. Det här är adventsvarianten, sedan kan man fylla med innehåll efter säsong.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

cherie
0

#25 den var kanonfin och annorlunda,,jag gör en annan variant av fyrarmad ljusstade på fot med skål i mitten som man då kan fylla med blommor och kvistar från de olika årstiderna,,,ska se om jag kan få in en bild av denna som står tom just nu..Jag gillade Ullas skogslykta jättemycket så skir och fin till allt möjligt.