Lerkvarn
Vad har ni för lerkvarnar…jag är på jakt efter en "billig" men funktionell kvarn..måste det kosta 20.000??

Det beror på ditt behov. Jobbar man i mindre utsträckning blir det billigare att köpa ny lera jmfrt med en lerkran för 20 000.
20000 räcker till många ton lera och det tar ett tag för de flesta att bygga upp ett sånt berg av spill. De mindre kranar jag sett, (för typ 15-20000) och använt utan vakuum gör enligt mig inte ett tillräckligt bra jobb för att rättfärdiga sitt nypris.
Har man däremot en större produktion är det värt investeringen med en rejäl vakuumkvarn men då närmar man sig 40000 med raska steg om den ska göra ett fullgott professionellt jobb.
Sen är det bara du som kan definiera "funktionell". Du kanske har en skada som gör att det är omöjligt att knåda för hand och då är det en annan sak. Men tyvärr är det så att de minsta kvarnarna ibland kräver mer tid och ansträngning än att vända runt leran några ggr på knådbordet.
Spilleran kan man t.ex. göra gjutmassa av vilket kräver mindre tid och maskinhjälp än om du ska återställa den i drejbart skick.
Hittar du däremot en liten billig grej begagnad för nån tusenlapp, då kan den vara en hjälp på vägen, men vänta dig inte lera i perfekt skick efter en genomkörning.

Jag köpte min beg. på blocket. Kanske är billigare att köpa utomlands?

Hade också tur o hittade n begagnad vacuumkran för 5000:- på Blocket. Men då spanade jag regelbundet och "högg" direkt när jag fick syn på den. Jag tycker den är till enormt bra hjälp för att spara kroppen från knådning. Även med ny lera direkt ur paketet! När jag skaffade den började jag producera dubbelt så mycket. Tidigare drog jag mig för att knåda mer lera, nu kranar jag hellre i överskott och då blir det också mer drejat. Så frågar du mig så rekommenderar jag att skaffa en även om du inte hittar en beg. o har möjlighet att betala för en ny. Skaffa en med vacuum tycker jag. /Helen
Tack för era synpunkter…jag försöker ta till vara all lera..och om jag inte orkar knåda så mycket så använder jag den till att kavla och skulptera i..så det går inte mycke till spillo..men som sagt man blir trött av att vända och knåda de ggr jag tar tag i högen för att få bra drejlera..har en kollega som jag kvarnat hos ibland,,men som sagt det blir mycket lera för 20.000..får väl hålla ögonen öppna på blocket…och nu vet ju ni att jag gärna vill ha en vakumkvarn men kan inte betala så himla mycket pengar..man kan ju alltid hoppas på napp ../
Jag fick min betald av länsarbetsnämnden då jag åkte på muskelinflammationer hela tiden..Dom tyckte det va bättre än att omskola mig*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ja glesbygdsstöd eller liknande kanske funkar..underlättar ju min framställning och företagande på orten…Tack! ska kolla upp det..vad har du för kvarn #5?
schimpo med vakum..du kan nog få mål pengar från eu….dom ger bidrag på 50%
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ja jag pratade just om det och det är ju verkligen värt ett försök..återkommer. Tack så länge.