Ferro frit
Har försökt att få tag på fero frit men inte lyckats. Är det någon som vet vart man kan köpa det?
Hej!
Nu vet jag inte vilken ferrofritta du menar (det har funnits kolossalt många genom tiderna), men Ferro har på senare år ändrat mycket i sin produktion, och utlokaliserat tillverkning till olika platser, och många av de gamla välkända ferrofrittorna är borta idag, t.ex. de förr så populära 3110 och 3330.
Att de gamla populära frittorna lever kvar i receptböcker, kan man inte göra mycket åt….många av de här böckerna är skrivna för ganska länge sedan…. Man önskar förstås att innehållet skulle uppdateras när en bok skall nyutges, men det känns samtidigt orimligt att författaren skall tvingas omarbeta alla sina recept bara för nyutgåvans skull….varför då inte skriva en ny bok i stället…?
Vi får nog leva med att en massa gammal information cirkulerar bland litteraturen…..Kajsa Wargs kokbok t.ex. innehåller också en mängd råmaterial som inte är lätta att skaffa idag (om vi ens vet vad det är…)…och den är nu i stället upphöjd till "historiskt dokument", med ett eget kulturvärde…

Jag har fått i uppgift att 3110 som finns i många U S recept är likställt med Ceramas2120
jag hittade en gång en amerikansk webb-lista på flera sidor med FerroFrittor och vad de innehöll. Isak Isaksson som har många recept på sin hemsida med Kristallglasyrer har ferro 3110 och ferro 3134.
dessa anteckningar har jag,kanske kan va till nån hjälp?
Ferro 3110 ska vara en blyfri alkalifritta och ersätts med art nr 70037 (Keramikexpert en)som dock innehåller 5 % mer kaolin.Man kan lägga till 1 % litiumkarbonat ( provbränn)
Ferro 3134 ska vara en boraxfritta.
Likställd = samma resultat i glasyren itället för 3110. så lätt är det inte. du för in bor med 3110. och 2120 är en mer alkalisk borfri fritta.. man bör nog se mer vad dom innehåller kemiskt om man ska göra en jämförelse.. och gärna testa innan
Har en massa analyser samlade på ferro säkert hundratals i min pärm. men ferro är inte så generösa med sitt innehåll. kom över ett par hundra kilo ferro mattbariumfritt men kan inte hitta en analys på deras hemsida. så man får bekosta en egen analys om man ska satsa på den… men alla materialer som finns så har man dom bara till låns en tid för sedan försvinner dom och man får börja på ruta ett igen….. samma elände är det med lerorna ocksä….