Fiasko
Testade ju göra en ugnfull lergodskrukor. Engobe och tranparent glasyr på utsidan på en del. Brände i ved/saltugnen till 1040… Staplade in mycket mer än jag bruker göra till saltbränning -måste ju inte komma åt salt, bara komma upp i temp tänkte jag. Men det visade sig inte vara så bara. En saltbränning bruker ta 10-12 timmar för mig, denhär bränningen till 1040 tog 14 timmar (urghh) hade räknat med 7-9 timmar. Ville ju inte ha för mkt reduktion så det var något av ett tålamodsprojekt att inte slänga på ved för fort. Den arnolunda sättning gjorde dessutom att det ville bli väldigt ojämn temp i ugnen.
Resultatet då… överst i ugnen har glasyyren smält av o runnit ner som valkar nederst på potterna… i mitten har det blivit för mycket reduktion så det gröna är rosaflammigt… Längst ner var det för kalllt och glasyren mjölkig.
Dessutotom har det trots låga tempen saltats, så där det är oglasert är det halvblankt ändå… och en del har spruckigt för att göra det perfekt
. Blir till att gräva skärvgropen iskogen djupare..
Åh vad tråkigt… med så många timmars arbete dessutom.

Japp! Glömde att det även sitter fast flyg-aska på en del av sakerna… och inte ens skrogropen klarar jag av att gräva för det är fortfarande tjäle i marken
. Har avreagerat min frustration genom att gödsla ut hönshuset o kastat bråte o sopat i uthuset…. helt slut!

Åh Pyro, jag lider med dig, vilken långfredag du haft…fy det känns verkligen surt, så mycket jobb, och nu har du massor att lära av det…
Försök och lägg det bakom sig så snabbt som möjligt, stor varm påsk kram till dig
#4 precis så tänker jag. Försöker vara analyserande och lära mig. Och följande har jag lärt mig: Det kommer massor av salt flygande vid 1040 grader som sätter sig på kermiken och glaserar allt i sin närhet. Har man glasyr på sakerna rinner den av där det kommer salt, alternativt bildats ett bubbligt område "omogen" saltglasyr.
Det går bra att bränna oxiderande nog för en koppar-grön glasyr. Bara där det kommit mkt salt har den blivit rosaflammig.
Temperaturen som både enligt pyrometer och koner var ojämn har ändå varit tillräckligt jämn för glasyren, för de potter som stått inuti andra, väl skyddade från salt har fin glasyr både uppe o nere i ugnen.
"tack vara" saltglasyren så fastnar flygaska även på oglaserade potter.
Tunn glasyr/tunn engobe vattnas ut av askan så färgen nästan blir borta.
Summan av kardamumman: Saltugnen ska jag bara bränna salt i. Antingen ska jag bygga en (mindre) vedugn till att ha för lergods eller så ska jag bräna elrgods i någon annan typ av ugn. Gas blir ju snyggt…..
Glad påsk!
Tråkigt
.
Det finns flera sätt och det är att bränna i en muffel som skyddar sakerna ifrån flygaska och salt .Man kan göra en ugn i ugnen genom att bygga som en låda av eldfast sten och tak av en eller flera ugnsplattaor. Det svåra med lergods bränning i vedugn är ju också den låga temeraturen och att få den jämn i hela ugnen. Man har ju brännt så här för ut och inte minst i Arvika.Finns säkert bra bilder på ugnar där.
I alla fall en trevlig Glad påsk
Lennart E
Glad påsk på er också L.A.E.
Jo, hade det bara inte varit salt i ugnen hade det nog varit alldeles utmärkt, och som du säger brände man ju lergods med ved förr. Muffel (eller bomma igen hela hyllplan) använder jag ibland i saltbränningar för saker jag vill ha utan eller med jättelite salt. Men det känns lite överarbetat/lyxigt att bränna lergodsblomkukor i muffel
. Det var ca 30 graders skillnad på tempen uppe o nere, men det verkar denhär glasyren ha klarat bra änddå.
Är lite sugen på att bygga en vedugn till, utan salt. Om den bara ska bränna till 1040 eller nåt sånt och utan salt är det ju inte lika höga krav på teglet heller, så den behöver ju inte bli lika dyr som saltugnen.. det finns inget som är så illa att det inte kan sätta igång nya arbetsamma projekt 
Långt till baka i tiden så byggde jag en ugn av leca sten som var slammad med eldfast massa ca 3cm tjockt ,den brände lätt 1220 grader eller mer. Den frös sönder och gick som fyllnads massa på tomten. Helt klart i allafall att man kan bygga en ugn och ha leca block som isolering .Inte vackert man får väl putsa på utsidan och kalka den vit och måla falska fönster på den.
Du har mitt deltagande, du får trösta dej med en Påsk-sup och kanske lite sill?
Jag förstår hur du känner dig, Pyro, men du har helt rätt inställning till det inträffade. Synd på allt arbete som du lagt ner.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
våd tråkigt pyro!
tack ändå för att du delar med dig av denna erfarenhet så kanske inte fler behöver göra det igen…
upp på hästen igen bara!
Heja på Pyro, jobba på trots det trista. För mej brukar mindre katastrofer som denna ge en ytterligare boost i arbetet, antingen för att jag blir arg och får mer energi, eller rent av kanske att besvikelsen i sin tur sätter igång nya skapande processer eller tankar. Kanske kommer det något nytt och gott ur det , det verkar ju som en ny ugn snart kommer att byggas. 
Hur som helst trist med allt nedlagt arbete…