tekanna varför?
Jag har en fråga, varför är det så självklart att man skall göra tekannor? De är i mitt tycke tunga att använda, oftast fula och hur många använder en kanna i keramik när de dricker te, i ärlighetens namn?
Jag vet att det är en svår sak att göra med alla sina moment och delar som skall harmoniera men hur lätta är de att sälja och hur skall man kunna ta ut ett vettigt pris.
Själv skulle jag aldrig köpa en tekanna i keramik.
Jag tycker det skulle vara intressant att höra hur många som gör tekannor och varför.

I vilket material skulle du köpa en tekanna i?
Jag tycker det är kul att göra tekannor, det är en utmaning och alla blir olika.

Om man gör dom rätt behöver de inte alls blir tunga.
Fula, nej det håller jag inte alls med om. Jag tycker att en välgjord tekanna är mycket vackert.
Jag fyller på och använder min tekanna ungefär 15 ggr per dag, så jo det fins visst några som avänder tekannor varenda dag.
Jag säljer ganska många tekannor.
Varför är det självklart att göra tekannor: ja.. varför är det självfallet att göra NÅGOT i keramik när det fins plast? Varför äter du inte på papptalrikar varje dag? Varför använder du inte plast bestick, de är också mindre klumpiga.
Allt går att göra lättare och mindre "klumpigt" med plast, talrikar, muggar, glas… Det handlar ju om en kännsla och inte bara vad som väger minst.
Att kunna ta ut ett vettigt pris, ja. När man gjort några tekannor behöver ju inte priste bli oöverstigligt. Jag ser mer tekannan som ett stycke mysighetsfacktor att ha framme för lyst. Ungefär som en temugg , katt , filt och brasa.
Intressant fråga.
Jag har själv provat att göra en och den tar pris som den fulaste kannan någon gjort. Kanske t.o.m. straffbart?
Men jag har faktsikt köpt en tekanna av en keramiker på Österlen, en kille från Nya Zealand som var så duktig och jag köpte även en underbar säl och en urna av honom.
Han brände med ved om jag minns rätt och jag skulle mer än gärna gå på workshop hos honom.
Inte så ofta dock jag använder kannan men när jag gör det så är det med glädje att kura ihop sig i soffan och veta att det finns tillräckligt med te för ett bra tag utan att behöva lyfta på rumpan!
Jag beundrar dem som gör och säljer tekannor, jag har inte tålamodet. Jag gör inte heller muggar eftersom jag tycker det är tråkigt att hänkla.
Det är väl den friheten vi har? Vi gör det vi tycker är roligt!
Men Frykis, om du skulle göra en tekanna så är jag övertygad om att det skulle bli vacker!

Håller med er båda!! Stor mysfaktor och himla skönt att slippa knalla upp och fylla på muggen *L* Om man sen är som jag som gillar omänskligt starkt te så är det bra när det får dra länge i stora mängder
!

Att göra tekannor är nå´t av det roligaste av det keramiska arbetet. Många av kunderna är storkonsumenter av thé och vill ha rejällt stora sådana. Så finns det de som bara vill ha en för att den är fin.
Håller med också finns inget roligare än att göra tekannor och även använda dom.Färska blad eller torkade blad av alla sorter brukar vi stoppa i tekannan och varm vatten på .Finns inget härligare än det och färska ny plockade pepparmyntsblad. Dricker alltid te på morgonen men sen blir det ….kaffe hela dagen.

Jag gör inte tekannor, men jag gör inte mycket så mycket såna grejer överhuvudtaget (muggar, kannor m.m.) Men det är för att jag inte känner att jag har någon häftig ide på just dom grejerna, och inte lust att göra dem. Inte för att jag tror att det skulle vara meningslöst på något vis. Isåfall är det ju som Zzaga säger, allting skulle kunna göras enklare och effektivare i andra material, så då kunde vi lägga ner. Men så särskilt självklart har jag aldrig känt att det är, en del gör tekannor, en del inte, och en del köper dom. Så är det med alla grejer vi gör.
det är njutare som använder tekannor*L*…tekannor är en utmaning i funktion o balans..gör sällan 2 likadana
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag älskar också tekannor, både att göra dom och att använda dom. Men inte muggar. Jag avskyr att dreja små muggar, så det uppstår alltid en viss obalans i sortimentet…hehe…Konstigt utbud…

håller med om att det är tråkigt att göra muggar… iallafall att sätta på handtagen, suck. Man skulle ha en lerpress.

Ni som har hänkelpressar , blir det lättare?
Jag tycker själv inte att det är själva hänkeldragandet som är så jobbigt utan mer pilljobbet med att få dit dom efteråt som är trist.
#12, Tja, klart att det är lättare när man har ett handtag utpressat, men jag tycker ändå bättre om det dragna som inte blir så statiskt. Mer liv i… Men det beror ju på grejen som det ska sitta på, vissa former passar bättre med vissa handtag än på andra. Så ett handtag som passar alla tror jag inte på.

Fick en beställning för en tid sedan på en théservis. Kravet var att kannan skulle ha en såpass stor volym så att det räckte till de 6 tillhörande muggarnas sammanslagna volym. Det hade jag aldrig tänkt på innan. Så jag fick sätta igånga att mäta volym.

Intressant tråd. Jag har inte drejat tekannor på ett par år. För mig är det en viss startsträcka för vissa grejor, men jag ska göra igen. Kunder frågar efter tekannor o vi själva använder ofta om man e flera som ska ha te.
Angående hänklar; jag tycker det är "döden" att dra öron så jag gör mycket muggar utan öra. Men ibland måste jag anstränga mig. Har en hänkelpress som jag fått med när jag köpte min ugn. Man slipper ett moment men visst har man monteringspillet kvar o inte blir de lika snygga som mjölkade. Man kan pressa lite kraftigare hänkelämnen som man fäster på muggen o mjölkar, då blir de snygga men å andra sidan e jobbet nästan detsamma. Så jag vet inte. Jag tycker ofta att mina öron blir så himla fula, de förstör muggen. Antar att jag övat för lite o inte blivit riktigt proffsig på det ännu.
Ett annat alternativt sätt att göra öron är att använda en hänkeldragare - den ser ungefär ut som en slinga fast med rund ståltråd. Man kan dra hänklar direkt i lerpaketet. Ett smidigt sätt om man inte ska göra så många, hänkelpressen måste ju diskas efteråt…
PUH

Jag har aldrig diskat min hänkelpress. Den sitter fastmonterad på väggen.

Poja - jag torkar ur den samt diskar det löstagbara handtaget / hävarmen. Min sitter också på väggen. Tänker att det blir torra lerflagor i hänklarna annars, men det kanske funkar ändå? Diska e ju inte favoritsysselsättningen precis.

#17 Du kan spraya på hänkelpressen med en vattenspruta innan pressningen så slipper du de torra lerflagorna.
Tack för alla svar, förstår att det finns en inbyggd mysfaktor i tekannan som jag inte kan ta till mig. Kan det bero på att jag är inbiten kaffedrickare?
Jag har inte många kunder som frågar efter tekannor men de som frågar verkar tycka att man inte är en riktig keramiker om man inte gör dem, det är beviset på att man kan. Ser ju också att här i forumet är tekannor ofta i fokus.
Visst finns det vackra tekannor men de flesta man (jag) ser är fula, är dock ävertygad att ingen här i forumet gör sådana. Så visst är det tur att vi med vårt fantastiska jobb gör det vi själva vill!
Apropå hänklar så är hänkelpressen bland det bästa jag köpt, men det kanske är nödvändigt att kunna hantverket att mjölka hänklar först.

Poja- tack för tipset. Då blir det vattensprutan i fortsättningen!