Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3452 ggr
mallezeilon
0

Dagsrutiner?

Jag känner mig lite nyfiken på hur ni "proffs" arbetar.

Finns det ett upplägg på varje arbersdag typ; drejar på förmiddagen, glaserar på eftermiddagen.

När jag sitter vid drejskivan känner jag att jag blir lite uttråkad och trött efter ca 10 st likadana muggar. Hur kommer ni ifrån det?

Skulle vara jättekul att få ta del av en dag i DIN keramikverkstad!

LenaR
0

Vilka rutiner har jag…

Det ser lite olika ut beroende på om jag vet att jag är ensam i verkstan eller inte. Jag föredrar nästan alltid att börja dagen med att städa, plocka i ordning, älta lera osv. Rensa hjärnan genom att rensa ateljén, som Cuelho skulle säga.

Sen kommer jag inte på fler rutiner. Jag jobbar olika beroende på vad jag tillverkar. Är det serieproduktion är det drejning en dag, beskickning och hänkling en eller två dagar, glasering några dar senare.

Gör jag större föremål, eller unika, då tycker jag inte om avbrott, utan använder varmluftpistol för att kunna avsluta i en sittning.

Men du, dreja likadana, alla har inte läggning för sånt. Jag har inga problem med att dreja hundra skålar om det är en ny idé. men när idén ska återskapas, då är det motigt.

Tricket är att hitta tillbaka till samma nyskaparglädje som i första omgången. Kanske genom att hitta sätt att förbättra, försköna, förenkla… Då blir det roligt igen!

Det går tyvärr inte alltid, inte för mig iaf. Obestämd

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
0

Proffs ärväl lite att ta i… men halvtids-halvproffs kanske :-)

Det finns "cykler" i arbetet hos mig. Först ett antal veckors producerande, sen blir det glasering/engoberingsperiod och sen övergår det i sättning-brännings-fixa ugnen och packa o putsa och storstäda.  6-8 veckor tar en sån cykel oftast.

Jag är en planerare. Det innebär att jag ungefär vet vilken dag jag ska bränna om 2 månader, vilka dagar som är keramikerdagar (pengjobbar halvtid), när producerande måste vara klart inför nästa bränning och så.  Jag vet också ungefär vad som ska med i nästa bränning.. såna o såna saker.. si o så många.. dels efter vad som säljer, vad återförsäljarna frågat efter, vad jag tror går åt och så nya ideer eller saker till en utställning eller liknande.  Redan i planerandet har jag också en ungefärlig bild i huvudet av hur sakerna ska stå i ugnen…

(alla det finns mycket planer innebär förstås inte att de alltid följs :-))

Oftast börjar jag kl 7, då barnen stigit på skolbussen. Då har jag bestämt dagen innan vad jag ska börja med, så då är det bara att sätta igång.  Jobbar som bäst på morgonen och psykologiskt gillar jag att känslan att redan när jag går in o dricker kaffe kl 9 har jag åstadkommit något. kl 13 ska minstingen hämtas på skolan och utfodras, kl 15.30 kommer de stora hem…  eftermiddagar och kvällar är det ofta saker, barn som ska skjutsas, möten mm så på vardagarna tar arbetsdagen i verkstan ofta slut runt 15.30.

När det gäller det med att göra många likadana….. så tycker jag oftast det är ganska skönt att sitta o inte behöva fundera så mycket… och göra likadana.  Bara om det är något annat jag har mycket mer lust med som liksom "väntar ock pockar på" kan det vara irriterande att känna att jag "borde" dreja temuggar. Men då tror jag det ofta är bättre att göra detdär man har lust med.  Om jag verkligen måste få nåt gjort som tar emot, t.ex. för att man lovat nån leverans, då funkar det bäst för mig att göra det om det första på morgonen…

Sen tänker jag lite så att man kan ju styra en del själv hur mycket produktionsdrejande det ska vara.  Det kanske inte behövs alls? Om man inte lever på det så kan man ju faktiskt bestämma sig för att göra det man vill göra… och kanske är det då smart att inte påbörja en massa serier som kunderna kommer att vilja komplettera nästa år och nästa år…. Om man inte tänker i serier utan i "familjer" då kanske någon viss "familj" består av en tekanna och 6 muggar, och sen inget mer… då har man liksom inte förbundit sig till att göra en massa likadana.

abbis
0

Jag tycker det är rätt rogivande att seriedreja..

Jag planerar utifrån vad som är slut i butikerna..

Kan sitta och dreja en hel dag allt från 25-200 föremål beroende på storlek.Dag 2 blir det beskickning och ev hänkling och dekor av detta.

Skröjar gör jag när torkhyllan är smockfull.

Glaserar gör jag när det är fullt i skröjhyllan.

Sen går det runt runt runt för att hålla ett jämt och bra tempo.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LeWE
0

Jg sitter vid datorn ofta på morgonen och skriver fakuror samt bokför mm. Sen jobbar jag i verkstan, drejar, beskickar, glaserar, bränner allteftersom det behövsObestämd Sen äker jag hem (för det mesta) fixar middag till mig o gubben (ibland är barn o barnbarn inblandade) ((Ganska ofta)) KULFlört Livet är egentligen ganska flexibelt (eller rörigt?Oskyldig) Kul i alla fall!!

Vavrakeramik
0

Jag tycker mina dagar ser väldigt olika ut samt att det varierar i perioder beroende på säsong och vilka projekt vi har på G här. Just nu håller vi som bäst på att inreda vår nya butik i Göteborg(Vallgatan 15) och det gör jag på ca halvtid. Andra halvtiden är jag i verkstan. Jag har ju mkt kurser, så ganska ofta är det sätta ugnar, glasera kursalster och andra "måsten" som ska göras innan leran kommer fram. Just nu gillar jag att handbygga. En annan dag kan det var rakubränning hela dan. En annan storstädning. En tredje bokföring. En fjärde…

Har personligen svårt för att seriedreja mer än 20-30 likadana saker, sedan vill jag helst göra någon annan form. Har tidigare tvingat mig till detta men sedan en tid tar jag hjälp av en skicklig drejare som gör de stora serierna. Så man e också arbetsledare, företagare och entreprenör. Har även en praktikant som jag försöker lära upp- gillar att lära ut.

Ständigt driv mot nya utmaningar, blir uttråkad av att göra samma sak för länge.

mallezeilon
0

Det är så spännande att höra om era arbetsdagar.

Verkar vara trevligt att vara keramiker… det kanske är något att satsa på!Skrattande

abbis
0

#6 Ja om du vill jobba tills du stupar på din post för pension kommer du  aldrig fåCool

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/