Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1644 ggr
Jessika
0

Tekannor

Hej!

nu håller jag på och funderar på om jag ska våga mig på en tekanna Skrattande

En sak som jag tror gör att jag misslyckas ofta när jag ska dreja är att jag vill ha det så tunnt. Hur tunnt ska det vara när man ska nöja sig. Dvs när kan jag sluta dreja utan att det blir för klumpigt?

Hm… konstig fråga ser jag nu. Men har ni några tips på hur tjock väggen ska vara på en tekanna? hur mycket lera brukar ni använda?

cherie
0

jag gör väggarna ca 3-4mm.(en del feta leror kan man ju har lite tjockare om den krymper mycket) inte för tjockt och tungt, den ska ju fyllas oxå, åtgången på lera beror ju på hur stor/liten kanna du tänkt göra, prova !och dokumentera den du tycker blir bäst om i form /funktion och leråtgång..då har du en bra kanna att utgå ifrån när du provar dej vidare..lycka till /(jag är verkligen ingen expert på kannor)men så har jag gjort.

zzaga
0

Oh, tekannor är ju så kul:D  Jag tycker absolut du ska våga dig på en!

Det beror ju lite på vilken form du hade tänkt tekannan sak ha. Ska den bara vara rak som en cylinder så kan du ju göra den jättetunn. Men ska den vara rund i  formen får den ju ha lite massa i botten som kan bära formen och om du sen gör ännu mer rundade , pösiga former så få du ju ha ännu mer som du sedan kanske beskickar bort när den sen är läderhård. Men jag tycker du tänker rätt när du tänker tunnt gods. En tekanna har ju ändå ganska mycket gods i sig med pipen, locket och hänklet.

Lycka till!

LenaR
0

En väldigt väldigt förenklad tumregel är att det går åt ca 100g lera per dl föremålet ska rymma. Dvs, ca 500g lera till en kruka på 5dl.

Men ju större eller mindre föremålen blir, desto sämre stämmer det. Det är bara något att utgå från!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

zzaga
0

Den reglen har jag aldrig hört, coolt , det måste jag testa:D

lotus
0

Ja, en grej med just tekannor är ju att de inte får bli för tunga…så det är ju lite lurigt de där.Lycka till

Jessika
0

#5  jo det är ju inte bra om de blir för tunga förståss, men då får man tänka som så att kannan håller värmen länge iallafall!!

jag gav en tekopp till min pappa i julklapp, han är lite kräsen när det gäller koppars storlek och form osv. Jag tyckte att jag hade tillgodosett allt men sen visade det sig att han tycker att den är för tunnt drejad för teet svalnar för fort!! snacka om otacksam! Flört

LarsT
0

Om man inte bränner upp leran till sintring innebär det att den fortfarande innehåller lite luft och därför isolerar bättre = svalnar långsammare. En av lergodsets fördelar …

Jessika
0

Aha! det har jag inte tänkt på!

LeWE
0

Jag brukar dreja ung 1,5 kg till en tekanna som sen rimmer ung 1,5l. Det verkar stämma "lr" som du skrev. Har aldrig tänkt på det förut, bra tips!