Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 15146 ggr
pyromanen
9

Limma gipsform?

Just gjort en ny gipsform och lyckades knäcka av en större flisa när jag skulle plocka ut originalet.  Tänker försöka laga formen, den får duga.  Med vad (vilken sorts lim?) kan man laga en gipsform?

LeWE
1

Om man blandar lite tunn gips och lagar med det, tror jag ska funka, kanske slipa lite på skarvarna, är inte säker men det borde väl gå??

feiner
0

Hört att gips inte fäster så bra på torr gips. Ingen lösning dock.

LeWE
1

Jag har lagat små hål i gips på det viset jag skrev, kanske svårare att laga större skavankerObestämd

pyromanen
3

Jag ska inte "spackla" bort skadan utan limma dit den lösa biten har jag tänkt… än ligger det på tork..

(gips är inte kul!)  lera är däremot kul Tungan ute

LeWE
0

#4 Håller med, jag tycker också att gips är knepigt, roligare med leraFlört Fast ibland är gips bra för lerans skullObestämd

sisela
0

Ja  visst, du kan limma. Jag har gjort det många gånger. Är inte helt säker på vilket lim eftersom jag bor i danmark och bara har limmat med danskt lim :).

googlade lite och jag är rätt säker på att jag bl a använt det här: klaebothyl från Danalim

tror dock jag använt en som liknar karlssons klister också.

Jag tror att du måste låta formen torka lite grann. Den behöver inte vara helt torr men inte heller nygjod och plaskvåt.

josefinfriberg
0

Hej! Går bra att limma med karlssonsklister, trälim etc. Lycka till.

//J

PS Jag gillar gips Glad DS

pyromanen
1

Det slutade med att jag limmade med epoxy .. verkar funka, det sitter ihop än i alla fall.Glad

#7 kul att det finns ngr som gillar gips….Glad

sisela
0

Jag gillar också gips jättemycket!Skrattande

Skulle vara helt "lost" utan det.