Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 4732 ggr
lenaslera
0

"Skollera"

Jag ska göra keramik med min dotters klass, årskurs 3. Då det är lite kort varsel är den lera jag kan få tag i här på hemmaplan den de i färghandeln kallar "skollera", lergods. Är det någon som har erfarenhet av att jobba med den? Funkar det med barnen? Den skulle kunna spricka lite lättare sa de när jag frågade. Jag hinner inte beställa hem "riktig" lergodslera. Vi ska göra ringlade krukor. (Annars jobbar jag mest med stengods så jag har inget lergods-lagar hemma …) Tacksam för tips. Hälsningar Lena

[rolnor]
0

Varför är den inte "riktig"? Är väl vanlig rödlera, eller??Glad

abbis
0

Ganska mycket skräp i skollera..Anar att den inte är gjord för att brännas.Ska man bränna så bränn den lååångsamt!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Doriz
0

Vi brukade använda sk skollera eftersom den var billig och det alltid råder pengabrist i skolansvärld. Min erfarenhet är att den precis som du skriver är lite torr och inte så plastisk. Skall ni ringla tror jag inte det är några problem. Dock blev såväl elever som pedagoger lyriska då jag trädde in med annan lera varvid de numera väljer att göra mindre saker för att ha råd. Vi har  dock inte haft några problem med att bränna den.

feiner
0

Använder skollera massor och den funkar utmärkt. För alla grundtekniker och skulpterade…

lenaslera
0

Hej igen, Tack för tips. Vi kör på den eftersom det är lite enklare saker vi ska göra och så bränner jag den långsamt för säkerhetsskull. Och ja, det är väl någon sorts vanlig rödlera men den kallades inte "keramisk lera" i affären ;)  Den var visst inte lämplig för glasyrbränning men det var samma bränntemperatur i skröj så det ska väl gå i alla fall.

Smidigt forum att få tips ifrån. Jag har nyss hittat hit :)

[rolnor]
0

Välkommen!Glad

Doriz
0

#4 Min erfarenhet är att det som fungerar för mig som vuxen inte alltid gör det för barn. Jag upplever att ju yngre barnen är dessto svårare har de haft att arbeta med den lera som benämns "skollera". En av anledningarna kan vara att de gärna meckar runt med klumpen varvid den tenderar att torka. Den vi har använt har fungerat utmärkt att glasera.