Glas och lera
I ett annat inlägg har det talats om att kombinera glas och lera i sin keramik. > Bränning vid olika temperatur
Jag har hört att man inte kan äta eller dricka och inte heller förvara mat i keramik som man har lagt glas i före bränningen. Varför inte det? Innehåller glaset några farliga ämnen, tex bly, eller är det något annat som gör att man ska undvika det? Har det någon betydelse hur högt man bränner?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Kan inte tänka mig att det kan finnas någonting farligt i vanligt glas, för det är väl inte dom gamla fina helkristall vinglasen som du ärvt??? Dom innehåller säkert bly. mvh anders
Kristallglasen gör jag mig inte av med. Nej, det var alldeles vanligt glas jag menade.
//Ulla
_
_
Funderar över hur dessa glas är gjorda. ser ut som att foten är av keramik och kupan i glas. 
Så, nu har jag gjort så att din länk är klickbar. Jag håller med, det ser verkligen ut som om foten är i kermakik och kupan i glas.
_
_
#3 Klister?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#0 Jag har hört samma sak, att om man smälter glasskärvor i en skål kan man inte använda den som bruksgods. Det skulle ha att göra med att glaset kan släppa från skärven. Tror inte det stämmer, om man går till Blås & Knåda i Stockholm och tittar så finns en keramiker där som arbetar med glas i stengodsfat. Tror hon heter Sanna Jarlehed.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.