Koboltblå glasyr
Skulle behöva ett bra pålitligt recept på en sidenmatt glasyr som lämpar sig för infärgning av kobolt. Jag vill så gärna blanda en "egen"vacker matt eller halvmatt knallig koboltblå glasyr. Något tips någon?
Jag hade ett bra recept med en del bariumkarbonat i, blir matt och riktigt knallblå, MEN jag hittar det inte nu…
Du har tur som vill ha just en blå glasyr, eftersom det är så lätt att fixa med kobolt, andra vill ha en röd glasyr och då blir det betydligt svårare…
Japp, känner till att det sas är lätt att få till det när det gäller blå glasyrer, men skulle som sagt behöva en vacker sidenmatt variant…
Finns ju en jättebra bok med mängder med recept;
http://www.amazon.co.uk/Potters-Book-Glaze-Recipes/dp/0713661151

Här får du ett recept på en förhoppningsvis blå matt glasyr. Det är längesedan jag använde/testade den men i mina anteckningar står det att den blir fint blå/violett sidenmatt.
Talk 37
Kalifältspat 28
Wollastonit 14
Kvarts 11
Kaolin 9
+ Koboltkarbonat 2 - 4 %
Om du prövar den får du gärna tala om hur den blev.
Lycka till
Jag tycker att det ser lovande ut, med så mycket talk brukar det bli en trevlig yta, gäller bara att bränna den lagom högt.
Du kanske inte var ute efter en stengodsglasyr, arbetar själv bara i stengods så jag tog det för givet
Jag har i allafall bränt den i 1260° och 1280° och det var ingen direkt skillnad.