EOD 13/2 Mugg
Hej!
Här kommer dagens EOD
http://www.villeroy-boch.com/fileadmin/picdb/produkte/tk/large/25191425_-preview.jpg
Lite info:
Espresso cup, 0,08l
NewWaveCaffe Chocol.Drops
Fine China
195:-
Gjord av: Villeroy & Boch
Helläcker mugg, men jag undrar hur den är att dricka ur om man är vänsterhänt eller vill lyfta muggen med vänster hand?
Den påminner mej väldigt mycket om någon annan mugg jag sett på ett annat ställe, men jag kommer inte ihåg var det var…
Tycker den svängiga formen är helläcker, Glasyren känns lite för "fin", hade gärna sett den lite "ruffigare, men den får helt klart godkänt.
(det svängda handtaget påminner lite om Abbi´s bidrag i rockkopparna, kanske!?)

Den där var jättehäftig, jag gillar verkligen handtaget det var riktigt roligt och snyggt. Och så himla kul med något helt nytt, vanliga hänklar tycker jag ganska tråkiga, och ofta är dom inte snygga heller. Spelar nästan ingen roll att det kanske inte är så skönt att hålla i. Dekoren var oxå snygg tycker jag, och jag gillar färgerna.
Hemsk! Typisk massproducerad, bajsnödig (ursäkta) skit. Har sett den i ett antal utföranden, alla i sk. trendaffärer.

Jag tycker faktiskt lite som "frykis" även om jag inte tycker den är "hemsk". Den är inte "keramik" för mig, utan just massproducerad, inte så speciell egentligen - alla kan ha en och jag känner många som har det. Jag har sett den för mycket innan, den väcker inget i mig i alla fall! För massproducerad!
Har fått ett mejl från en medlem på ifocus som tycker att detta är ett direkt påhopp på mig…Tycker nog att moderatorerna går lite väl långt i sitt maktutövande..Här skall inte förekomma personliga angrepp men ingen som läser detta tolkar det som något annat..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Nu blev jag uppriktigt förvånad. Jag var tvungen att läsa hela tråden en gång till för att förstå vad du menar. Det är för att muggen på bilden har likadan hänkellösning som din mugg, som du känner dig påhoppad? Det har den - nästan. Men vad gör det? Det är ju inte alls samma mugg så ingen kan anklaga dig för att ha kopíerat den.
Dessutom är det en mugg som de flesta här gillar, bl a avalon som också är moderator.
Försök att skratta åt likheten i stället för att ta inlägget som kritik av dig själv.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Om muggen, jag tycker det är en läcker design, förvisso är det inte konsthantverk men likväl keramik… Eftersom jag föredrar handgjord keramik tycker jag att den skule vara finare om den vara handgjord. Har sett många muggar med den tekniken på handtaget. Gillar det men det har som sagt sina begränsningar i användarvänlighet.

7
Jag letar igenom ca 150 - 200 bilder varje dag för att hitta keramik till EOD.
Det är omöjligt för mig att komma ihåg vad alla medlemmar här på iFokus har i sina gallerier, lik väl all keramik jag sett online.
Om du uppfattar det som om muggen är lik din egen så får det stå för dig själv.
Du kan be alla de här människorna som mejlar dig att kontakta mig direkt istället nästa gång.

Ska vi lägga ner EOD för att det kan visa sig att det kan vara likt någon annas saker?
För en sak är säkert jag känner inte för att ta en massa skitsnack om att jag skulle hålla på med maktmissbruk och personangrepp för att saker visar sig vara lite lika varandra.
Abbi, vad är det med dej? Du går på i tråd efter tråd med halvkvädna visor, och gnäller på att vi Medarbetare på forumet inte är konsekventa, och allt annat som du tycker är fel, påstår att vi censurerar dej osv. Det är väldigt irriterande att höra din kritik hela tiden, du kanske inte är medveten om vilken aggressiv ton du har i dina inlägg?
Vi som jobbar här gör det gratis på vår fritid för att vi alla ska kunna ha en trevlig tid här med det som vi tycker är roligast, viket för oss är keramiken, som Ulla brukar skriva. Har du något konstruktivt du vill bidra med om fourmets skötsel eller något annat du vill ta upp, så är du välkommen att kontakta oss med ett mess. Istället för att gnälla i tråd efter tråd.
Jag förstår inte vad du retar dej på i denna tråden, det är en mugg från Villeroy och Bosch? Om du anser att det är ett påhopp på dej så kanske vi inte ska ha muggar eller tekannor eller annat som du säljer heller?
Folk som du påstår mejlar dej privat är också välkomna att kontakta oss med synpunkter på forumet och dess skötsel.

Ibland blir jag förvånad över vissa inlägg här på forumet. Folk känner sig trampade på tårna och överreagerar på andras inlägg. Den senaste tiden har jag märkt hur tonen blir hård i vissa trådar, till synes utan anledning.
Jag tycker att detta visar hur svårt det är att uttrycka sig i text utan att bli missförstådd. Människor tolkar det skrivna ordet på sitt alldeles egna sätt och när vi skriver korta texter snabbt och publicerar dem på en bråkdels sekund genom bara ett knapptryck kan det lätt bli fel.
Jag har, precis som Ulla, gått igenom tråden för att hitta något som liknar ett påhopp på Abbi men inte kunnat hitta något.
Jag tycker att Abbis bidrag till rockkoppar är väldigt vackert. Både koppen och hänkelns form. Ett exempel på gott hantverk och formkänsla i samma objekt. Det hade varit roligt att se den med glasyr.
Dagens bidrag till EOD, däremot, tycker jag, är ett exempel på tråkigt serietillverkad trendprodukt.
Ett problem när man håller på med keramik är, som min lärare sa att "allt är redan gjort". Om man som keramiker (läs krukmakare) vill framställa former som är unika blir det svårt. Däremot är jag övertygad om att alla sätter sin egen prägel på det man tillverkar. Formspråket betyder i detta fall mycket eller till och med allt.
Visst är tekniken med hänklet det samma på de båda kopparna, men där anser jag att alla likheter slutar.
MVH
Ulle
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
#13 mycket bra skrivet-håller till fullo med!

#13 jag håller också med!
Abbi - det är stor skillnad på din mugg och denna! Din är snygg och häftig - och skickligt tillverkad! De är inte alls jämförbara tycker jag!
zzaga - fortsätt helst med EOD! Det är alltid jättespännande att se vad du fiskat fram!
… och alla "moderatorer", sajtarbetare, det är ett jättejobb ni utför, jag har själv jobbat ideellt som gympaledare och vet hur mycket arbete som ligger bakom som aldrig "syns" för deltagarna! All heder åt det jobb och engagemang ni lägger ner! 
#15 Bregotta, å alla medarbetares vägnar tackar vi för berömet. Det värmde gott.
Muggen som jag tyckte denna EOD påminde om minns jag, men tyvärr inte namnet på formgivaren. Den fanns med i ett inslag i Bästa formen i höstas. Någon som minns vad den keramikern/formgivaren hette som gjorde den muggen och ville mönsterskydda den, men upplevde enorma svårigheter med detta? Jag har kontaktat programredaktionen för att försöka få fram namnet men inte fått något svar ännu. Någon som minns??? Skulle väldigt gärna vilja veta detta.

15
Tack för berömmet:)
Lotta, om jag inte mins helt fel så var det väl en skånsk keramiker? Jag har för mig att jag läst om det i nån dagstidning. En keramiker som fått i uppdrag av kund att göra kopior på muggar ifrån Österike tror jag det var, med "special" hänklen. Keramikern vill sedan mönsterskydda hänklena som sina egna. Jag vet inte hur det gick med mönsterskyddningen sen men jag tror inte den gick igenom.
Allt väldigt luddigt , sorry. Det var säkert två tre år sedan jag läste om det.
Jo, Zzaga, det kan stämma. Hmm, hoppas jag får reda på namnet. Det är så irriterande när man inte kommer ihåg…
jag tycker dagens EOD ser ut som en pappmugg Du får på något lyxflyg. (obs lyx.) för den är fin i formen. Jag skulle vilja instämma i att det spelar inte så stor roll vad du gör, DET ÄR REDAN GJORT, keramikhistorien är gammal, allt är redan gjort. ---Utom mina speciella handtag. Ingen har plankat dom ännu, ha ha. (nu skojar jag så ingen blir tjurig) men så är det haaa