Svart engobe
Hej på er.
Finns det någon här som har något bra respet på svart engobe som funkar bra under transperant glasyr?
Den jag har blir jättesnygg men den reargera med min transperanta glasyr och blir bubblig:/
Oh… den jag letar efter måste vara HELT svart inte dra åt brunt eller lila/blått.
Sorry, den engbe jag har är inte helt svart. Den drar så vackert åt brunt och blått när den ligger under en glasyr.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

He he:) jo de brukar göra det.
Vad är det för engobe du har då? Färgkroppssvart? För det är det enda jag sett som faktiskt blir svart under glasyr.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Det är en med mycket järnoxid i. Snygg men funkar som sagt inte under min transperanta:/

Jag har en som blir svart under en del glasyrer.
Kaolin 20, Ball clay 20, Kvarts 20, Fältspat 20, Boraxfritta(M 623) 20
+ 2 kobolt, 2 järn, 2 mangan

Tack så mycket! Ska ta och prova den uner min transperanta:)

Avalon, I dag ska jag testa att blanda din engobe! Så håll tummarna för mig!!

glöm inte att rapportera hur det blir!!

Spännande ! Jag vill gärna veta hur den ser ut sen, om den blir svart under din glasyr eller om det blir nåt annat !

Absolut rapport med bilder ska ske:D

Jag har blandat en med Cebex färgkropp och den blir helt svart, men skulle vilja ha den effekten som Ulla pratar om. Delar du med dig Ulla av ditt recept? Eller zzaga för din verkar också intressant. Jag gillar när den skiftar i färg, engoben.
Jag ska försöka komma ihåg att hämta receptet nästa gång jag är i verkstan.
_
_

Jättesnällt!

#10 Zaga! hur har det gått med engoben? har du fått fram nåt resultat?

#12 - Ulla - hittade du receptet? 

Nej jag har inte hunnit ännu! :/
Livet har strulat lite så jag har inte fått så mycket gjort som jag tänkt.
Ett gammalt väl beprövat recept på svart engob
är detta:
500 gr keramiklera (lergods)
75 gr manganoxid
25 gr kobolt
Snyggt riktigt svart ,men sedan beror ju resultatet på vad din transparanta glasyr har för bas.
Lycka till!
#15 (Bregotta) Jag trodde jag hade skrivit det här. Undrar vart det tog vägen?
Om ni ser ett engoberecept som svar på en fråga om ugnar någonstans så kan ni väl hojta till så att jag kan ta bort det.
Här är det i alla fall, det är väldigt enkelt
1000 g vit stengodslera
100 g koboltoxid
100 g röd järnoxid
Den blir helt svart oglserad, men ljusblå med litet bruna skiftningar under vit glasyr.
_
_

Jättestort tack! Jag blandar och prövar!
#18: Det har ju gått många år sedan denna tråd var aktuell, men jag undrar om det går lika bra att göra EyaRAs engobe med stengodslera? Är också ute efter en väldigt svart engobe.
#21: Själva principen är nog användbar i experimentsyfte, men det är inte säkert att proportionerna är direkt översättbara till stengods.
Dessutom är leran som nämns i #18 troligen en rödbrännande lergodslera, dvs järnhaltig, och järnet spelar en viktig roll här.
Den enkla vägen till en svart stengodsengobe är nog att helt enkelt slamma upp en svart stengodslera. Om leran innehåller chamotte (vilket många svarta leror gör), kan den avskiljas genom sedimentation eller siktning.
Tycker man ändå inte att den blir tillräckligt svart, kan man testa med att tillsätta väldigt små mängder kobolt (försiktigt, så att engoben inte blir blå i stället..)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Kör 10 procent magnetit från Höganäsbolaget färgar leran svart påverkar glasyrer så mörknar do!
#22: Tack för svaret. Jag har ingen svart lera just eftersom jag inte vill ha chamotte och tänkte jag kunde engobera för att få ett svart oglaserat intryck och göra scrafito så att det blev vita streck.
Kanske skall beställa en svart stengodslera och slamma av den som du säger.
#23: Intressant. Så att om jag glaserar med en transparent glasyr på den så mörknar den transparenta glasyren? Och om jag glaserar med en tex grön glasyr så får den en mörkare ton? Jag antar att man måste prova för att veta… det skulle också vara roligt att färga in lera och dreja "marmorerat" med den vita leran. Tittade på färgkroppar med det kändes så dyrt - så jag ville forska vidare i frågan.
Du har ett PM