Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 6076 ggr
saranaslund
0

Gjuta - släpp?

Hej! Jag läser produktdesign och jobbar med en ångkokningsinsats till en kastrull. Jag har fastnat vid keramik som material och ha rlite funderingar när det gäller tillverkning. Jag har inte hållit på så mycket med keramik, så mina kunskaper är begränsade.

Om man vill gjuta så ska man väl ha en släppvinkel, men hur stor måste den vara? I mina skisser har formen hittills varit väldigt cylindrisk, hur nära det kan jag komma om jag väljer att gjuta formen?

Återkommer gärna med skisser om det är någon som är intresserad.

bosse-cebex-gbg
0

En cylindrisk form, där sidorna är helt parallella, fungerar bäst aom 2-delsform med delninglinjen längs cylinderns sida.  Men om den tillåts vara "litet" konisk, brukar en 1-delsform ge tillräckligt släpp.   Undvik skarpa kanter.

Glad

[rolnor]
0

Ska det var hål i insatsen? Dom får du väl i så fall göra efter gjutningen? Du kan ju be nån dreja en också, jag har gjort löstagbara insatser till tekannor, som en "sil", funkade jättebra.Glad

saranaslund
0

Tack så mycket för era snabba svar!

Jo, det ska vara hål i insatsen. Jag tror att jag lägger upp en bild, det blir ju så svårt att diskutera annars. Två skisser finns nu på min blogg (vet inte om man kan lägga upp bilder direkt här?). Det vore fantastiskt bra att få lite synpunkter från er keramiker, så slipper jag vara ute och cykla - det finns nog mycket att anmärka på.

Idén är att man ska kunna packa ihop den. Det innebär att det är ganska många saker som ska passa ihop på olika sätt…

Vad skulle ni säga är skillnaden mellan att dreja och gjuta produktionsmässigt? Är det mycket dyrare att låta dreja? Den här pjäsen blir väl väldigt dyr skulle jag tro.

josefinfriberg
0

Länken till din blogg verkar inte fungera Gråter …eller så är det bara för mig det krånglar. Min erfarenhet är att det går fortare att gjuta när du väl har en bra form, blir mer exakt och är lättare att massproducera jmfr med drejning. Det går att göra formen med hål, men då måste man göra fler delar för att få släpp.

//J

saranaslund
0

Ojdå, nej det verkade bli något konstigt. Försöker igen

Annars finns den på saranaslund.blogg.se

sisela
0

Eftersom leran krymper när den torkar så kan man ha en rät vinkel i en odelad Gjutform, i alla fall när det är en så grund form som du verkar ha. Däremot kan det vara problem att få ut modellen när du gjutit formen runt den. Som lösning kan man göra modellen i silikon, gummi, våt lera(inte så precist dock) eller på nåt annat sätt.

Annars kan man göra den två eller tredelad (gärna "sprängd").

Ur produktionssynpunkt är det gjutning som gäller. Däremot kan det eventuellt vara ett alternativ att få nån till att dreja en mock-up, modell, skissmodell, presentationsmodell eller vad för ord ni använder på din utbildning.

LenaR
0

#5 Hej saranaslund!

Påminner om våra sajtregler, punkt 5.

Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

sisela
0

Hej LenaR,

Jag vet att det inte var riktat mot mig men jag läste reglerna och förstår inte riktigt problemet. Får man inte länka till sina egna bilder om man har en fråga som handlar om dem? Det är väl inte reklam? Eller handlar det om att man på inga villkår får länka till sin sida/blogg annat än i sin egen tråd om sidan/bloggen?

Och kan jag så länka till Saranaslunds blogg och fråga är det de här bilderna du menar, efdtersom det då inte är hon själv som länkar till sin blogg?

ursäkta för off topic.

LenaR
0

#8 Nu blev du komplicerad… Flört

För att vi inte ska bli spammade med länkar och reklam får man länka till sin sajt bara i egen tråd om hemsida/blogg. Något omständigare än så har vi inte bestämt.

Jo, jag passar på att säga att vi byter länkar också. Så om man länkar till oss från sin sida, så får man en länk i vår samling.

Bilder kan man alltid lägga in direkt i tråden! Glad

saranaslund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Jag förstår, men jag hittade inte någon knapp för att infoga bild. Jag får testa mig fram så här då. Bifogar man alltså filen?

Tack för svaren! Jag ska ta med mig min modell och prata med en keramiker till veckan.

saranaslund
0

Ja, se där. Det funkade. Fancy!

[rolnor]
0

Fin modell, men jag undrar om det inte skulle vara bättre att göra den an rostfritt eller kanske nån värmetålig polymer, keramik är ju ganska lätt att skada-chippa? En tanke bara.

saranaslund
0

Tack

Ja, jag har faktiskt börjat överväga det. Även för viktens skull.

Det är ett beslut jag måste göra. Keramik har uttrycket jag vill åt, men en hel massa andra egenskaper som inte är lika önskvärda också.

LenaR
0

Om keramik har rätt uttryck kanske emalj är ett alternativ?

[rolnor]
0

En bökig sak med keramik är ju att det krymper vid torkning och bränning, ser ut att vara rätt snäva toleranser på din ritning (lite trist att vara negativ).

bosse-cebex-gbg
0

Ett spännande bruksföremål, och snygg design också, men en snabb blick ger spontanintrycket "okeramisk form"….mina varningslampor blinkar, om vi pratar serieproduktion….sådana här former lockar gärna fram lerans sämsta egenskaper…    Litet mer avrundade former + tillverkat i lergods, skulle möjligen kunna bli någorlunda produktionsvänligt. 

Rostfritt vore väl det ultimata - men väldigt dyrt. Pressgjuten aluminium vore ett billigare alternativ, men kräver kanske någon form av ytbehandling. Emaljerad plåt, som jag tror att Lena R nämner, skulle säkert fungera, men är inte så slagtåligt.  

Glad

lotta2
0

Jag tänkte bara säga att jag gillade modellen väldigt mycket, hade den funnits i handeln hade jag absolut velat ha en sådan en. Hoppas du hittar ett material som funkar!

[rolnor]
0

Kineser ångkokar ju mycket, dom har väl nånslags bambu eller nåt annat träslag i sina ångkokare?