Torka gips
Hej:)
Finns det nån här som vet om det är nån fara med att snabbtorka gipsformar? Jag är i behov av mina formar rätt fort och har inte riktigt tid att vänta på att de torkar i rums temp. Är det ok att köra dom i ugnen på 100 g eller kan de ta skada på något vis då?
Jag har hört att du kan värma dom men inte så högt i temperatur. Gips blir tydligen mindre hållfast om man värmer det för högt. Men jag har också bråttom ibland, och kör dom över natten i keramikugnen på låg värme och det brukar gå bra…Sparar ju många dagars tork iaf, ibland är det viktigare än lång hållfasthet.

Ok, jag har lagt mina uppe på den vanliga kaminen… undras hur varmt det blir där? Jag får ta och mäta.
Samma här, hinner inte vänta i flera veckor på att de ska torka. Det är ju snart påsk!!!!

jag torkar gipsskivorna över elementet, typ på fönsterbänkskanten.

Om jag inte minns helt fel så tror jag att vi torkade gipsformarna i torkskåp på svag värme på Formakademin när jag gick gipskurs där för ung 10 år sen.
Jg kikade i mina böcker som handlar om gips och formar och jag hittade ett par rader som lyder så här: "Allow the mold to dry out completely before using it. Never try to rush the drying time by placing the mold in an oven or a kiln. If the plaster is heated too much, it will break down, and the mold won't work." Nyckelordet här är väl TOO MUCH.Jojo, dom kunde ju talat om vilken temperatur som var för hög…Jag vet att jag kört 50 grader i många timmar utan någon större skillnad i formarna…(förutom att dom torkade förstås…)
Hehe, jag letade vidare och hittade faktiskt en uppgift i en tredje bok om detta: "If the humidity is high or time is a factor, place the mold in a warm place, such as a kiln or an oven, and maintain the temperature between 110 degrees F and 140 degree F. The mold should be ready to use in 24-48 hours. Caution: Do not allow the temperature to exceed 140 F, or the plaster begin to break down, and the mold will become brittle and soft". Så klart som korvspad. Min tabell med temperaturen hittar jag inte så ni får faktiskt räkna ut tempen i Celius själva… Äh, jag letar upp den… Här kommer siffrorna: 110 F= 43 Celsius 140 F= 60 grader Celsius…
Då hade du prickat alldeles rätt. Det här kan vara bra att komma ihåg.
Jag har vid något tillfälle torkat gipsformar ute i solen. Undrar hur varmt det blir?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jo Ulla, jag mindes väl det från att jag hade läst det. Brukar ju vara så att man lite luddigt minns huvuddragen. I solen jo, det räcker nog utmärkt det med. Skulle gissa att det på sommaren kommer upp i perfekt temperatur.Det är ju vad utetermometern i solen visar ungefär. Och så miljövänligt, Ulla;D
Torkar ibland gips i matugnen och då alltid på 50 grader och inte högre.

Lite nyfiken…
hur gör ni era gipsformar och var? Har själv inte grejat med det sedan Formakademin och då var man ju bortskämt med svarvskivor och allt annat inom armlängds avstånd. Jag vet inte om jag vågar börja slabba med gipset i min verkstad. Tex en tryckform är jag sugen på. Ska jag då bygga upp grundmodellen i lera och sen gjuta gips över, eller hur? Känner mig så ringrostig och osäker. Lite bra tips och funderingar tas tacksamt emot:)
#10. jag svarvar inte heller mina formar. Jag har inte känt det behovet heller, eftersom jag mest använder tryckformar och enstaka gjutformar. Just som du säger att görra grundmodellen i lera och sedan gjuta gips över är bra. Man kan ju använda gipssläppmedel ovanpå leran om man vill kunna ta flera gjutformar efter varandra. Ibland går det bra. Det finns massor av sätt, man kan dreja en mugg ex utan hänkel och sätta den upp och ner och gjuta gips över. Så kan man göra muggar, om man nu vill det.
Visst ha respekt för gipset, men man behöver inte hålla på och vara orolig om man bara städar okey efter sej. ( Detta kommer från en som skulle behöva ett utgrävningsteam ibland för att hitta drejskivan;D ) Då hamnar det inte gips i leran heller.

Vad bra Lotta! Då ska jag nog våga mig på en liten tryckform eller två:) Smart att dreja och gjuta på, ibland så vill hjärnan inte alls hjälpa mig med smarta lösningar:) Vad använder ni för gips? Något hårt för bra hållbarhet?
Jag köper mitt från Cebex hårdhet 68 brukar funka bra till sådana formar. Berhöver man starkare gips finns det andra varianer för moderformar osv. Men 68 är ett bra allroundgips, tycker jag. Jag har också köpt ett bra gips från Mineral Dunit (numera Cbex också) som har varit lite billigare och också funkat bra.
Nej, ofta är det så man behöver en igångsättare av någon annan, sen så tar idéerna fart, eller hur?

Jag köper gips i färgaffärn, billigt och håller bra tycker jag. Men jag gör bara tryckformar och dom använder jag inte varje dag. Jag tycker inte heller du skall vara orolig för att använda gips, lägg någon plast eller något på ett bord bara, och se till att inte hälla ut gipsrester i avloppet !! Det underlättar arbetet enormt om man bygger mycket att kunna använda formar först, spar mycket tid.

Jag köpte en jätte säck på 50 kg från Tärn sist. Jag tror den kostade 350:-
Jämfört med när jag köpte hos färghandlen där betalade jag 60:- för två kilo om jag inte minns fel (är man desperat så är man!).
Jag kan inte uttala mig om hur slittåligt Tärns är , det är första gången jag köper det. Men än så länge verkar det funka.
Jag har drejet en mugg och en skål som jag sedan gjutit av. Lätt, får se hur lätt det blir att gjuta sen:D
Jag håller till på 2 kvm när jag är i min verkstad och det går med nöd och näppe, så jag tror inte du behöver vara så rädd. Om jag klarar mig på mina två så gör du det säkert också. Se bara till att torka av efter och inte hälla oandvänt gips i avloppet, men det vet du säkert redan:)
/S

Jag känner mig riktigt sugen nu:) Tänkte göra ett ganska stort ovalt uppläggningsfat, ska jag göra botten lite inbuktande då, så det inte står o vobblar på botten sen? Ska leran vara blöt när jag gjuter av? Funkar matolja som släppmedel? Räcker det att gränsa av med en lervägg runt fatet när jag häller upp gipsen?
Lite fler frågor:)

Jag skulle nog göra botten liten aning konkav så att den inte står och gungar.
Jag har använt både ganska blöt och mer än läderhård lera när jag gjutit av mina grejer. Frågan är ju om du vill kunna göra fler än en form. Jag har bara gjort enstaka former så för mig har det inte gjort så mycket om orginalet gått sönder.
Nån släppmedel har jag aldrig andvänt på själva leran. Men mellan två formar kör jag grönsåpa.
Jag har andvänt en liten lersträng som jag tryckt fast runt kanten runt skålen och det har räckt. Se till att tejpa rejält i hörnen om du kör med papplåda bara. De två senaste formarna jag andvänt har läckt lite:(
Jag tänkte bygga en gjutlåda sen, men jag har inte hunnit ännu.

Jag har väntat till leran är ungefär läderhård, men det måste man nog inte. Sen har jag smörjt in med såpa. Ibland har jag inte haft något låda eller något utanpå, utan bara slabbat på lager efter lager med gips och väntat tills det stelnat lite emellan. Som armering har jag haft tygslamsor som jag doppat i gips. Sen får man försöka göra en bra botten så att formen kan stå.
Släppmedel,ja flytande tvål går bra i brist på släppmedel. Vaselin också, men det är ju lite meckligt att smeta ut förstås. Matolja också.Och såpa som Zzaga säger. Om du inte bryr dej om det du har gjort som orginal så måste du inte ha något alls. Det funkar ändå. Leran går ju lätt att dra bort sedan.
Du kan ju göra botten lite granna konkav, eller också lägger du handen emot och pressar lätt upp i mitten på formen när du lyfter ur den. Så gör jag med muggar eller likande former. Trycker upp lite lätt så buktar det inte åt fel håll.
Ja, det räcker med att gränsa av med en lervägg, MEN tänk på att om det är en rejäl form du gjuter så väger gipset en hel del och det är inte kul att paniktorka gips äver hela golvet när en lervall gett sej, fråga mej… Så använd rejält tjocka lerväggar och täta rejält. Håll också en lerkorv i handen när du håller ner gipset ifall det sipprar ut någonstans. Så kan du snabbtäta. Om man är riktigt skraj för gipsöversvämning så kan du placera alltlihop på en tunn plast så kan du lyfta upp sidorna på plasten om katastrofen skulle inträffa. Då rinner det inte ut överallt iaf… Stora kartonger är också bra som extra säkerhet, eller att gjuta i.

Jag måste utfärda en liten varning här. I en bok som jag läst stod det att man skulle köra ner handen i gipset och fördela klumparna. Sagt och gjort så stod jag med handen i gips halva dagen i går. Resultatet i dag är att jag har en självspricka på en fingret :( Inte kul alls när man tänkt dreja en hel dag och det bara blöder.
Fy sjutton. Dom har nog räknat med max en blandning per dag, eller så i boken. Jag kör aldrig ner handen i gipset, det är så äckligt. Jag har en petare..Och kirurghandskar.

Jag tycker det är härligt att slafsa med händerna i, men jag har aldrig hållt på en hel dag. Då ska man kanske ha handskar.

Aj, det är så ont med självsprickor. Du får skaffa Kerodex. Den oumbärliga vattenavvisande kräm som lr tipsade om. Tänkte själv att jag skulle köpa den. Är också jättetorr och öm i händerna efter en hel dags glaserande. Tyvärr kommer jag på mig själv ibland med att stoppa ner händerna och röra runt i glasyren utan handskar eller nåt. Man känner så bra konsistensen på glasyren då. Farligt jag vet, kommer på mig själv och tar upp dem igen, men det finns inget bättre egentligen. Kanske funkar lika bra med handskar…

Tänkte på det, om du vill hålla koll på att glasyren alltid håller samma tjocklek så kan du köpa något som heter viskosiometer. Det ser ut som ett litet flöte med markeringar på. Den flyter olika högt beroende på hur tjock glasyren är. Den är nog mer excakt än dina händer också…

Usch jag vet!!! Det ska aldrig hända mer. Bad min mor som jobbar på sjukan att ta med sig en rejäl packe sjukhushandskar med sig hem idag. Inte för att jag ska stoppa ner händerna med dem heller men att ha vid tillblandning och all hantering av material. FYYYYY mig!
Har en fundering angående slamavskiljare också. När man tex diskar av en sikt fastnar allt avfall i avskiljaren då?, antagligen inte, men hur gör ni för att vara så absolut miljövänliga som möjligt när det gäller glasyrer? Tycker det känns hemskt att sprida "dynga omkring sig. Själv får jag skölja allt i en stor balja först då jag inte haft råd med avskiljare än och det är ett himla sjå.

Bra! (tur det hjälper att skälla på dig;)
Ja , bär handskar och köp en viskosiometer, de kostar inte så mycket. Jag såg nångstans hur man kan göra en själv också men jag kommer inte ihåg vart nånstans… Eller vänta.. man tog en pinne, satte friggolit krage runt, och ett snöre med en tyngd i botten. Sen gjorde man markeringar på pinnen. Har ingen aning om hur exakt den här metoden är, men billig:)
Gjorde en konstfilm som projekt på skolan där jag hällde gips över hela kroppen och lät det torka för att filma krackeleringarna vid en sakta förändring ifrån liggande till stående och då fick jag tippset att ta den fetaste hudkrämen jag någonsin kunde hitta och det fungerade utmärkt. Huden blev inte uttårkad utan det låssade bra och inga rådnader. Ungefär ett par timmar med direktkontakt./Louise
en varning till. Jag har lärt mig att inte använda brännugnen att torka i. Då tar slingorna, brännelementen stryk av fukten. Jag vet inte om det stämmer men jag har haft mina slingor i 15 år, men jag bränner ju inte heller mer än kanske 2 gånger i mån i snitt.
Solskenet verkar ju bäst men det är ett tag till innan det blir sommar ju.